Pregled bibliografske jedinice broj: 352571
Struktura govorno-jezičnog signala i uspješnost čitanja govora s lica i usana
Struktura govorno-jezičnog signala i uspješnost čitanja govora s lica i usana // Govor : ?opis za fonetiku, 21 (2004), 1; 1-39 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 352571 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Struktura govorno-jezičnog signala i uspješnost čitanja govora s lica i usana
(The structure of linguistic signal in relation to lip-reading performance in prelingually deaf children)
Autori
Bradarić-Jončić, Sandra
Izvornik
Govor : ?opis za fonetiku (0352-7565) 21
(2004), 1;
1-39
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
govorni signal; vizualna percepcija govora; čitanje s usta; gluha djeca
(speech signal; visual speech perception; lip-reading; deaf children)
Sažetak
Cilj istraživanja bio je ispitati povezanost strukture govorno-jezičnog signala i uspješnosti čitanja govora s lica i usana u djece s teškim oštećenjima sluha. Ispitivanje je provedno na 55-ero gluhe i teško nagluhe djece, polaznika 3.-8. razreda osnovne škole. Rezultati su u skladu s rezultatima provedenim na engleskom govornom području. Djeca s teškim oštećenjem sluha bolje su očitavala vokale nego konsonante. Pri očitavanju konsonanata generirani su bilabijalni i labiodentalni vizem, s izraženom tendencijom grupiranja palatala i apikoalveolara u zasebne vizeme. Vokalska okružja značajno utječu na vidljivost slabije vidljivih konsonanata. Djeca s teškim oštećenjem sluha najuspješnije su očitavala izolirane riječi, potom čitave rečenice, a najneuspješnija bila su u očitavanju besmislenih slogova. Izolirane riječi uspješnije su očitavala od istih riječi u rečeničnom kontekstu. Neuspješnije su očitavala riječi u pseudorečenicama u odnosu na iste riječi u smislenim rečenicama, kao i čitave pseudorečenice u odnosu na čitave besmislene rečenice. Riječi s funkcijom subjekta u rečenici uspješnije su očitavala od riječi s funkcijom objekta, a također i subjekt na prvom mjestu u rečenici od istog subjekta na trećem mjestu u rečenici. Objekt su, zbog nedostatnih morfoloških znanja, podjednako neuspješno očitavala i na prvom i na trećem mjestu u rečenici. Analogno ovim rezultatima, uspješnije su očitavala i rečenice sa strukturom subjekt-predikat-objekt od rečenica sa strukturom objekt-predikat-subjekt.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Sandra Bradarić Jončić
(autor)