Pregled bibliografske jedinice broj: 352432
Počeci sustavnog teorijskog promišljanja kazališne režije - problemi i dosezi.
Počeci sustavnog teorijskog promišljanja kazališne režije - problemi i dosezi. // DANI HVARSKOG KAZALIŠTA. Počeci u hrvatskoj književnosti i kazalištu. / Batušić, Nikola ; Bogišić, Rafo ; Pavličić, Pavao ; Moguš, Milan (ur.).
Zagreb : Split: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split, 2008. str. 183-196
CROSBI ID: 352432 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Počeci sustavnog teorijskog promišljanja kazališne režije - problemi i dosezi.
(Beginnings of a systematic theoretical consideration of theatrical direction - problems and achievements.)
Autori
Petlevski, Sibila
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
DANI HVARSKOG KAZALIŠTA. Počeci u hrvatskoj književnosti i kazalištu.
Urednik/ci
Batušić, Nikola ; Bogišić, Rafo ; Pavličić, Pavao ; Moguš, Milan
Izdavač
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU) ; Književni krug Split
Grad
Zagreb : Split
Godina
2008
Raspon stranica
183-196
ISBN
978-953-154-815-1
Ključne riječi
kazališna režija, kazališni fenomen, moderna, Miletić, Raić, Gavella, Strozzi, Kulundžić. Mesarić, Fotez, Tanhofer, Spaić, Violić, pedagogija režije, teorija režije, izvedba, funkcije redatelja, studij kazališne režije, „ redateljsko kazalište“ , glumački fenomen, glumačke tehnike, dramatološki problemi
(theatre directing, theatre phenomenon, modernism, Miletić, Raić, Gavella, Strozzi, Kulundžić. Mesarić, Fotez, Tanhofer, Spaić, Violić, pedagogy of theatre directing, theory of directing, production, director’ s functions, theatre directing studies, “ director’ s theatre” , the phenomenon of acting, acting techniques, dramaturgical problems)
Sažetak
Tekst se bavi počecima sustavnog teorijskog promišljanja kazališne režije u domaćoj sredini koji su podudarni, kako na vremenskoj lenti događanja, tako i na problemskoj razini – europskom trendu osvješćenja važnosti redateljskoga doprinosa kazališnom fenomenu. Riječ je, dakako o razdoblju moderne i neospornom doprinosu Raića, Gavelle, Srozzija, Kulundžića, pa i Mesarića. Gavella i Kulundžić prvi su domaći redatelji-teoretičari koji su opisali redateljski posao kao kazališnu interdisciplinu i takvu odrednicu režije prilagodili nastavnome procesu. I Gavella i Kulundžić su teoriji kazališnog fenomena pristupali s interdisciplinarnim znanjem redatelja-praktičara. Jedno od najzanimljivijih interdisciplinarno postavljenih razmišljanja Josipa Kulundžića svakako je rasprava o odnosu teme, ideje djela i ideje predstave s pitanjem kako tzv. redateljska “ aktualizacija” ili “ lokalizacija” mijenja ideju, te mijenja li glumac ideju djela svojom posebnom koncepcijom lika u predstavi. Tekstom se upućuje i na potrebu revalorizacije Mesarićeva teorijska promišljanja režije i dramaturgije. U odjeljku koji se bavi « baštinom» problema režije, tematizira se Spaićeva redateljska analiza odnosa scene i gledališta, na primjeru “ ambijentalnih režija” u urbanoj jezgri Dubrovnika. Violić je, poput Gavelle, uvjeren da je jedan od ključnih izazova modernoga kazališta pitanje prostornog rješavanja scene na komornoj pozornici. Ipak, i Spaić i Violić su kao vrsni kazališni praktičari svjesni stimulativnih izvedbenih mogućnosti vezanih uz redateljsko potcrtavanje ili rekreiranje unutrašnjega dinamizma prostora.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
264-2641300-2640 - Hrvatska kazališna režija (Batušić, Nikola, MZOS ) ( CroRIS)
264-1890666-2646 - Diskurzivni identitet u izvedbenim umjetnostima; tijela, osobe, intersubjekti (Petlevski, Sibila, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb
Profili:
Sibila Petlevski
(autor)