Pregled bibliografske jedinice broj: 351477
Podrijetlo i maniristička preobrazba all'antica motiva i oltar Imena Isusova u crkvi sv. Dominika u Trogiru
Podrijetlo i maniristička preobrazba all'antica motiva i oltar Imena Isusova u crkvi sv. Dominika u Trogiru // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 28 (2004), 28; 96-113 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 351477 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Podrijetlo i maniristička preobrazba all'antica motiva i oltar Imena Isusova u crkvi sv. Dominika u Trogiru
(The formation and Mannerist transformation of all'antica motifs and the Name of Jesus altarpiece in the St. Dominic church in Trogir)
Autori
Premerl, Daniel
Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 28
(2004), 28;
96-113
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
crkva sv. Dominika u Trogiru; manirizam; arhitektura; figuralni ornament; edikula; karijatide; poluležeće figure na zabatu; G. da Sangallo; Rafael; Palladio
(St. Dominic church; mannerism; architecture; figural ornament; aedicule; caryatids; reclining figures on pediment; G. da Sangallo; Raphael; Palladio)
Sažetak
Drveni pozlaćeni oltar Imena Isusova (1607.) iz crkve sv. Dominika u Trogiru vrsno je drvorezbarsko djelo venecijanskog manirizma u Hrvatskoj. U ovom radu on je povod za genealošku potragu o podrijetlu njegovih sastavnih dijelova – edikule, karijatida i poluležećih figura na zabatu. U radu se iznosi mišljenja da oltar tipa edikule vuče svoje podrijetlo od glavnoga oltara u S. Maria delle Carceri u Pratu (oko 1508., Giuliano da Sangallo), koji nasljeduje edikulu Panteona. Dio rada o nastanku karijatida opsežniji je stoga što polemizira s Georgeom Herseyjem i, prihvaćajući njegovu tezu o utjecaju Vitruvijevih renesansnih izdanja, dodaje: prve novovjeke karijatide izvode se prema Rafaelovim predlošcima u Heliodorovoj sobi u Vatikanskoj palači (1511.– 1514.), a šire se preko grafika i mnoštva djela njegovih pomoćnika, kasnije samostalnih majstora. Također tipičan maniristički i barokni motiv poluležećih figura na zabatu kodira/kanonizira Andrea Palladio sa suradnicima, nadahnut figurama sa sarkofaga u Kapeli Medici. No, motiv se javlja u Veneciji već ranije (J. Sansovino)ili istovremeno (J. Tintoretto). U zaključku ističe se fenomen snažnog utjecaja arhitekture i figuralnog ornamenta na umjetničku industriju (posebice tzv. umjetnički obrt) 16. i 17. st. čega je kvalitetan, a zbog karijatida i rijedak, primjer i trogirski oltar.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA: Bibliography of the History of Art