Pregled bibliografske jedinice broj: 349084
Između tradicije i dekonstrukcije. Problemi suvrenih spomenika žrtvama holokausta
Između tradicije i dekonstrukcije. Problemi suvrenih spomenika žrtvama holokausta // Anali galerije Antuna Augustinčića, XXVI (2007), 26; 87-110 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 349084 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Između tradicije i dekonstrukcije. Problemi suvrenih spomenika žrtvama holokausta
(Between Traditiona and Deconstruction. Problems of Contemporary Holocaust Memorial Sculpture)
Autori
Kolešnik, Ljiljana
Izvornik
Anali galerije Antuna Augustinčića (0352-1826) XXVI
(2007), 26;
87-110
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
spomenička skulptura; holokaust
(memorial sculpture; holocaust)
Sažetak
Polazeći od aktualnih diskusija o problemu vizualnog predočavanja i spomeničkog obilježavanja holokausta, te teze kako još uvijek ne postoji etički i estetski zadovoljavajuće spomeničko rješenje te teme, u članku se uspoređuju domete i ograničenja nekoliko različitih spomeničkih koncepcija operativnih unutar zapadne kulture druge polovice 20. stoljeća Uz idejna polazišta i obilježja poslijeratnog monumentalnog kiparstva, analizirane su još i koncepcije protu- te anti-spomenika identificirane kao postmodernistički odgovor na inherentni tradicionalizam i ograničen simbolički kapacitete komemorativne skulpture visokog modernizma. Zagovornici protu-spomenika suprotstavljaju tako projekciji spomenika kao trajne prostorno-vremenske markacije, privremenu konceptualnu instalaciju i pojam komemoracije shvaćen kao permanentan "posao sjećanja" prilagođen perspektivama različitih generacija koje su u njega uključene. Analizom nekoliko primjera protu-spomenika dolazi se do zaključka kako se njegova koncepcija, iako nesumnjiv iskorak u smjeru intenziviranja memorije, ukazuje kao alternativa samo jednom segmentu modernističke spomeničke skulpture, te stoga ne može u cijelosti zadovoljiti suvremena očekivanja. Za razliku od nje, ideja anti-spomenika – nenametljivog plastičkog organizma integriranog u prirodno okruženje – prihvatljivija je soluciju komemorativne funkcije spomenika, već i zbog svoje namjera da bude samo okvir procesa sjećanja i žalovanja pred kojeg ne postavlja nikakva ideološke zahtjeve. Stoga se u zaključku članka iznosi teza da bi upravo ona mogla poslužiti kao kvalitetna osnova suvremenog spomenika holokaustu, te se u tom smislu ističe primjer Spomenik žrtvama holokausta Rachel Whiteread, koji se spojem pozitivnih iskustava svih analiziranih spomeničkih koncepata i specifičnim načinom aktiviranja memorijskih potencijala odabrane lokacije nameće kao uzoran metodološki modelom budućih projekata te vrste.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Povijest umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
020-0202687-2702 - Modernost, modernizam i postmodernizam u hrvatskoj umjetnosti 20. stoljeća (Kolešnik, Ljiljana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za povijest umjetnosti, Zagreb
Profili:
Ljiljana Kolešnik
(autor)