Pregled bibliografske jedinice broj: 348300
Dijagnosticiranje disleksije: rezultati fonološke obrade i čitanja
Dijagnosticiranje disleksije: rezultati fonološke obrade i čitanja // 7. međunarodni znanstveni skup: Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Zagreb, Hrvatska, 2007. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 348300 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dijagnosticiranje disleksije: rezultati fonološke obrade i čitanja
(Diagnosing Dyslexia: Results of Phonological Processing and Reading)
Autori
Lenček, Mirjana ; Hmelina, Maja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
7. međunarodni znanstveni skup: Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2007. - 16.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
dijagnosticiranje disleksije; fonološka obrada; čitanje
(diagnosing dyslexia; phonological processing; reading)
Sažetak
Premda u svijetu postoji niz testova koji u sebi sadrže naziv disleksija, zapravo nema testa koji bi identificirao disleksiju (Reid, 2003.). Dijagnosticiranje disleksije je složeni proces u kojemu je potrebno objediniti cijeli niz znanja o ovoj specifičnoj teškoći učenja u svrhu postavljanja dijagnoze. Postupak uključuje prikupljanje podataka iz različitih izvora te odgovarajuću primjenu materijala/zadataka za ispitivanje. Dijagnostika je uvijek usmjerena na procjenu djetetova funkcioniranja, a ne samo na rezultate na testovima. Pri tome se posebno važnim čini uspjeh na podtestovima kojima se ispituje samo čitanje i pisanje i fonološka obrada, a prema široko prihvaćenoj teoriji fonološkoga nedostatka koja tumači uzroke disleksije. Prema postavkama o presudnoj ulozi fonološke obrade za nastanak disleksije, te značaju veze fonologije i čitanja, cilje je ovoga istraživannja odrediti kakva su obilježja veze fonološke obrade i čitanja u djece s dijagnosticiranom dilseksijom i djece bez teškoća u hrvatskome. Ispitana su djeca koja pohađaju drugi i treći razred. Dobiveni podaci govore u prilog drukčijim obilježjima veze fonologije i čitanja u djece s disleksijom u odnosu na kontrolni uzorak, a što je u skladu s nizom drugih istraživanja. Kvalitativnom raščlambom nastojat će se opisati osobitosti ove veze s obzirom na jezik i pismo. Učinit će se i usporedba s uspjehom kojega postižu sedmogodišnjaci (djeca prvoga razreda), kako bi se razmotrio utjecaj dobi. Poznavanje odlika veze fonologije i čitanja neophodno je za planiranje kvalitetnih postupaka rada s ovom djecom. U radu su primijenjeni prevedeni i prilagođeni dijelovi The International Dyslexia Test-a (Smyth, 2000). Kako u Hrvatskoj nema jedinstvenoga testa za disleksiju, kakvi se nude na drugim jezičnim područjima (jer prijevod zahtijeva i nimalo jednostavnu prilagodbu), u radu će se analizirati diskriminativna vrijednost oblikovanih podtestova za odjeljivanje djece s disleksijom od djece koja nemaju teškoća.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Mirjana Lenček
(autor)