Pregled bibliografske jedinice broj: 348294
Rizik za disleksiju: uloga fonološke obrade
Rizik za disleksiju: uloga fonološke obrade // 7. međunarodni znanstveni skup: Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Zagreb, Hrvatska, 2007. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 348294 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rizik za disleksiju: uloga fonološke obrade
(Dyslexia Risk: Role of Phonological Processing)
Autori
Horvat, Sandra ; Lenček, Mirjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Skup
7. međunarodni znanstveni skup: Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2007. - 16.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
fonološka svjesnost; fonološka radna memorija; fonološko imenovanje; čitanje
(phonological awearness; working memory; rapid naming; reading)
Sažetak
Želja za dobrim napredovanjem djece u svladavanju čitanja kao i pokušaji što točnijega utvrđivanja rizika za nastanak disleksije usmjerili su velik broj istraživanja na utvrđivanje vrijednosti fonološke obrade za čitanje. Premda se o znacima disleksije govori već u predškolsko doba, najveći broj radova o fonološkoj obradi i čitanju vezan je upravo za početke usvjanja čitanja i pisanja, odnosno početke školovanja. S obzirom na spomenute spoznaje o rizicima za disleksiju i vezu fonološke obrade i čitanja, u ovom će se radu opisati ova veza s osobitostima koje u nju unose obilježja hrvatskoga jezika i hrvatske latinice. Rezultati su u skladu s ostalim sličnim istraživanjima i pokazali su značajnu povezanost fonološke obrade i čitanja, premda ne u svim segmentima jednaku: posebno se važnom čini fonološka svjesnost, dok je nešto manja povezanost fonološkoga imenovanja i početnoga čitanja. Kako se radi o relativno malome uzorku djece (ispitano je 230-ero djece, a u radu su analizirani podaci za 20-ero djece s rizikom i 20-ero djece kontrolne skupine), rezultati se ne mogu generalizirati. Istraživanje je provedeno na djeci prvih razreda osnovne škole, primjenom prevedenih i prilagođenih dijelova „ The International Dyslexia Test“ (Smyth, 2000.). Zbog nedostatka standardiziranih mjernih instrumenata za ispitivanje čitanja i pisanja kao i jezičnoga znanja u hrvatskome, ovaj je rad usmjeren i na oblikovanje materijala pomoću kojega će se lako i brzo otkriti djeca rizična za disleksiju, odnosno djeca s teškoćama.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0131484-1488 - Više kortikalne funkcije i jezik: razvojni i stečeni poremećaji (Kovačević, Melita, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Mirjana Lenček
(autor)