Pregled bibliografske jedinice broj: 348030
А с т р а л н а т а м е т л а и л е в и т а ц и с к и т е п е р ф о р м а н с и н а в е ш т е р с к о т о т е л о
А с т р а л н а т а м е т л а и л е в и т а ц и с к и т е п е р ф о р м а н с и н а в е ш т е р с к о т о т е л о // Identiteti, 1 (2007), 1; - doi:http://www.identities.org.mk/files/Suzana%20Marjanic.pdf (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 348030 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
А с т р а л н а т а м е т л а и л е в и т а ц и с к и т е п е р ф о р м а н с и н а в е ш т е р с к о т о т е л о
(Astral Broom and Levitation Performances of Witches' Body)
Autori
Marjanić, Suzana
Izvornik
Identiteti (1409-9268) 1
(2007), 1;
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
vještice; predaje; vjerovanja
(witches; legends; beliefs)
Sažetak
Esejistički prilog sjena propituje demotehniku levitacije vještica, pri čemu je naglasak postavljen na imaginarij u hrvatskim narodnim vjerovanjima. Kao prva vrsta leta od koje kreću esejistički reci sjena čini vještičji let na astralnim vozilima, pri čemu uz astralnu metlu, koja se iščitava ili u simbolizmu pročišćavajućega (materijalnoga, duhovnoga) korektiva ili u Nodilovu određenju kao ratničkoga simbola zimne strahote (vjetrušne mò ; re) ili u kontekstu tantričkoga odnošaja ; vratilo, rašak (motovilo ; u obliku slova T), vreteno - koji se upisuju u tehnike tkanja i predenja - povezuju vještice s boginjama sudbine (tkanja) ; ravulje (dračevile), kosor - kao poljoprivredne alatke - postavljuju vještice u kontekst kulta vegetacijskih ciklusa ; mužar (stupa, avan), stap (uska, visoka drvena posuda u kojoj se tuče maslac) - kao posude za pripremanje hrane - pridaju joj ulogu hraniteljice ; a ožeg (žarač) povezuje ulogu vještica uz kult ognjišta kao sakralnoga mjesta kuće gdje je vještica/starica (Crone) kao čuvarica svete vatre/ognjišta prakticirala pogansku (seosku, seljačku) religiju/magiju. Uz topos ognjišta (=vulva) povezana je i vještičja mast, koja se koristi prilikom ulaska u ekstazu (astralno putovanje in spirito) nakon izgovaranja psihonavigacijske formule. U okviru vještičje psihonavigacije promatra se zoometempsihoza, jer kao i mò ; ra i vještica figurira kao psihonavigator žena-životinja (animalno u ženskom). Pored psihonavigacije, razmatra se vještičja zoometamorfoza, jahanje (let) na životinjama i, naravno, inkubusna jahanja na muškarcima. Vještičja psihonavigacija propituje se u okviru tantričkih iskustava i siddhi-moći u poveznici sa šamanističkim ekstazama i u kontekstu Eliadeova naputka kako je kada su u pitanju simbolika letenja i mitologija duše-ptice riječ o univerzalnoj magiji. Također se (tekstualno) promatraju i svjetlosne hipostaze (iskre i svjetlucava tijela) vještičjega tijela koje su povezane uz vještičju mitsku ornitologiju, pri čemu je riječ o svjetlosnom antisakrumu (svjetlost tame) s obzirom na način kako ih predočuje etika i poetika folklornoga imaginarija.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- -