Pregled bibliografske jedinice broj: 347074
Proračun EU - Obilježja, uloga i financijski značaj za članice
Proračun EU - Obilježja, uloga i financijski značaj za članice // Hrvatski javni sektor - praksa i perspektive (Zbornik radova II. konferencije) / Vašiček, Davor (ur.).
Zagreb: Hrvatska zajednica računovođa i financijskih djelatnika, 2008. str. 15-36 (plenarno, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 347074 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Proračun EU - Obilježja, uloga i financijski značaj za članice
(EU Budget - Characteristics, Role and Financial Significance for Member Countruies)
Autori
Kandžija, Vinko ; Cvečić, Igor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Hrvatski javni sektor - praksa i perspektive (Zbornik radova II. konferencije)
/ Vašiček, Davor - Zagreb : Hrvatska zajednica računovođa i financijskih djelatnika, 2008, 15-36
ISBN
978-953-277-009-4
Skup
II. Konferencija: "Hrvatski javni sektor - praksa i perspektive"
Mjesto i datum
Opatija, Hrvatska, 13.03.2008. - 14.03.2008
Vrsta sudjelovanja
Plenarno
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
proračun EU ; vlastiti izvori EU ; financijska perspektiva ; zemlje članice ; korektivni mehanizam
(EU Budget ; EU own resouces ; financial perspective ; member countries ; corrective mechanism)
Sažetak
Premda velik u apsolutnom iznosu, proračun Europske unije čini relativno malen dio javnih izdataka EU-a. On je bitan element provođenja fiskalne politike na europskoj razini, a njegove posebnosti proizlaze iz specifičnosti europske integracije. Osim financijske i ekonomske, proračun EU-a vrši političku i pravnu funkciju ; usmjerava i osigurava funkcioniranje gospodarskog i pravno-političkog sustava Unije. Komunitarni proračun nadopunjuje nacionalne proračune članica EU-a, fokusirajući se na aktivnosti koje potiču održivi rast i razvoj cijele Unije, odnosno ekonomsku i socijalnu koheziju. Tekući financijski okvir obuhvaća razdoblje od 2007. do 2013. godine i značajan je po tome što većinu sredstava usmjerava ciljevima kao što su gospodarski rast, konkurentnost, zapošljavanje i istraživanja, dok tradicionalna sredstva namijenjena poljoprivredi su preoblikovana kako bi se potaknulo tržišno usmjerenje proizvodnje i visoka kvaliteta te ruralni razvoj. Premda je važan za razvoj EU-a, komunitarni proračun vrši samo ograničene funkcije redistribucije i to ponajprije zbog ograničenog iznosa te neslaganja i pojedinačnih interesa zemalja članica EU-a. Ukupni prihodi proračuna EU-a moraju biti jednaki ukupnim izdacima, ali moraju i ostati unutar dogovorenih pravnih ograničenja (1, 24% BND-a Unije za odobrena sredstva plaćanja). Izvori komunitarnog proračuna jesu « ; tradicionalni vlastiti izvori» ; (poljoprivredne pristojbe, carinske pristojbe), izvori temeljeni na PDV-u i uplate koje se temelje na bruto nacionalnom dohotku zemalja članica. Premda postojeći sustav osigurava dovoljna sredstva za zajedničke ciljeve, razmatraju se i druge mogućnosti, poput zajedničkog poreza, što bi omogućilo veću neovisnost od nacionalnih proračuna. Na troškovnoj strani, godišnji proračun EU-a zasnovan je na višegodišnjim financijskim okvirima. Svaki višegodišnji okvir donosi određene prioritete i novosti koje preslikavaju potrebe i planove Unije u predviđenom razdoblju, te pospješuje veću proračunsku disciplinu i izbjegavanje proračunskih kriza. Oko proračuna EU-a uvijek su prisutna mnoga neslaganja i napetosti među zemljama članicama (npr. neslaganja o izdacima za poljoprivredu i nove članice, o visinama nacionalnih uplata i britanskom rabatu), koje se prvenstveno ravnaju prema vlastitim interesima. S obzirom na to i veliki broj članica, donošenje odluka je znatno otežano. Bitne su razlike u visinama nacionalnih uplata i isplata, što ovisi o gospodarskoj snazi pojedinih zemalja i ciljevima politika EU-a. Stare članice još uvijek dobivaju najveći dio strukturnih sredstava, ali među njima veći značaj predstavljaju ciljevi regionalne konkurentnosti i zapošljavanja, dok se sredstva za nove članice u većem omjeru raspoređuju sukladno ciljevima konvergencije i kohezije. Logična područja budućeg financiranja zajedničkog proračuna postaju gospodarski rast (potican istraživanjima i inovacijama te kvalitetnim obrazovnim sustavom), konvergencija (koja smanjuje nesrazmjer u dohocima širom Unije) i restrukturiranje gospodarstva. Na taj način bi proračun EU-a bolje odražavao potrebe građana EU-a i postigao ravnotežu između stabilnosti i fleksibilnosti unutar višegodišnjih financijskih okvira, a ujedno bi omogućio dublje i šire integriranje u Europi.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
POVEZANOST RADA
Projekti:
081-0811403-1405 - Razvoj gospodarske konkurentnosti Hrvatske u procesu priključivanja EU (Kandžija, Vinko, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Ekonomski fakultet, Rijeka,
Sveučilište Libertas