Pregled bibliografske jedinice broj: 342898
Oblici zaštite poljoprivredno-prehrambenih proizvoda oznakama zemljopisnog podrijetla
Oblici zaštite poljoprivredno-prehrambenih proizvoda oznakama zemljopisnog podrijetla, 2007., diplomski rad, Agronomski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 342898 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Oblici zaštite poljoprivredno-prehrambenih proizvoda oznakama zemljopisnog podrijetla
(Types of geographical indications of agro-food products)
Autori
Božić, Miroslav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Agronomski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
01.06
Godina
2007
Stranica
75
Mentor
Cerjak, Marija
Ključne riječi
oznaka izvornosti; oznaka zemljopisnog podrijetla; EU; Hrvatska
(Designation of Origin; Protected Geographical Indication; EU; Croatia)
Sažetak
U procesu liberalizacije svjetskog tržišta za proizvođače poljoprivredno-prehrambenih proizvoda od posebne su važnosti oznake zemljopisnog podrijetla, izvornosti i tradicije. Stoga je zaštita tih proizvoda oznakama zemljopisnog podrijetla neizostavan i sve važniji dio poljoprivredne politike EU, a u posljednje vrijeme i RH. Ovisno o tehnologiji proizvodnje, prerade ili pripreme za tržište te karakteristikama proizvoda koje se pripisuju njegovom zemljopisnom podrijetlu, autohtoni poljoprivredni proizvodi u EU i RH mogu uživati različite oblike zaštite. To su oznaka izvornosti (eng. Protected Designation of Origin - PDO), oznaka zemljopisnog podrijetla (eng. Protected Geographical Indication - PGI) i oznaka tradicionalnog ugleda (eng. Traditional Speciality Guaranteed - TSG). Oznaka tradicionalnog ugleda nije oznaka zemljopisnog podrijetla, ali namjena joj je ista kao i ostalim oznakama, a to je zaštita autohtonih poljoprivrednih proizvoda od imitacija i nestajanja. Za registraciju poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u EU jednom od navedenih oznaka obvezatno je zadovoljiti kriterije propisane odredbama 510/2006 (Odredba o zaštiti poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda oznakom izvornosti i oznakom zemljopisnog podrijetla) ili 509/2006 (Odredba o priznavanju posebnih svojstava poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda i dodjeli oznake "Tradicionalni ugled"). Oznaka zemljopisnog podrijetla kao marketinški instrument pridodaje vrijednost poljoprivrednim proizvodima i hrani prenoseći kulturni identitet regije iz koje proizvod potječe, znanje proizvođača i prirodne izvore, stvarajući pri tome jedinstven identitet proizvoda (Babcock and Clemens, 2004). To je pokazano na primjeru francuskog sira Comté na kojem se najbolje vide prednosti strategije poslovanja koja se bazira na proizvodnji proizvoda zaštićenog oznakom izvornosti, udruživanju proizvođača, kvalitetnoj koordinaciji i komunikaciji unutar cijelog marketinškog lanca. Republika Hrvatska je također prepoznala važnost zaštite autohtonih proizvoda, te je donesen Pravilnik o oznakama izvornosti i oznakama zemljopisnog podrijetla hrane (NN., 80/05) i Pravilnik o priznavanju posebnih svojstava hrane i dodjeli oznake tradicionalni ugled (N.N., 127/05). Oni su većim djelom usklađeni s pravilnicima važećim u EU, ali prema tim pravilnicima još nije registriran niti jedan proizvod.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Poljoprivreda (agronomija), Ekonomija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Agronomski fakultet, Zagreb