Pregled bibliografske jedinice broj: 341464
Citati antičkih autora u djelima odabranih hrvatskih latinista i mogućnosti primjene u nastavi
Citati antičkih autora u djelima odabranih hrvatskih latinista i mogućnosti primjene u nastavi // Humanistička naobrazba kao temelj hrvatskog i europskog identiteta
Zagreb, Hrvatska, 2006. (predavanje, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 341464 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Citati antičkih autora u djelima odabranih hrvatskih latinista i mogućnosti primjene u nastavi
(Quotations of ancient authors in works of Croatian Latinists)
Autori
Tvrtković, Tamara
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Skup
Humanistička naobrazba kao temelj hrvatskog i europskog identiteta
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 26.10.2006. - 27.10.2006
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
citati; hrvatski latinisti
(quotations; Croatian Latinists)
Sažetak
Opće je poznata činjenica da se u djelima hrvatskih latinista na mnogo mjesta citiraju ili parafraziraju antički autori. S jedne strane ti citati mogu poslužiti za upoznavanje učenika s životima i djelima latinista te za razumijevanje povijesnog konteksta u kojem su oni stvarali. S druge strane, ti citati mogu biti osnova za uvođenje pojmova citatnosti i intertekstualnosti te za povezivanje ovih pojmova suvremene teorije književnosti s tradicionalnim klasičnofilološkim pojmovima. Na odabranim primjerima iz djela Vinka Pribojevića, Ivana Tomka Mrnavića i Jurja Rattkaya analiziran je način na koji ti autori uklapaju citate nekih antičkih pisaca u svoja djela te kako pomoću tih citata komuniciraju s izvornim autorima (pošiljaocima), ali i s čitateljima (primaocima). Posebno su zanimljivi citati za koje nisu navedeni njihovi autori, odnosno za koje se pretpostavlja da će ih čitatelj prepoznati, što, dakako, znači i da posjeduje određeno predznanje. Tako se može otvoriti i pitanje smislenosti i važnosti učenja napamet određenih odlomaka klasika antičke literature, od čega se u modernom obrazovnom sustavu sve više odustaje. Premda bi se, sa suvremenog stajališta, ta djela djelomično mogla okarakterizirati kao plagijati ili falsifikati (zbog velikog broja navoda u njima), ipak je potrebno učenicima ukazati i na taj, za ono vrijeme legitiman način pisanja i stvaranja po principu » ; škara i ljepila« ; , te objasniti nakanu ondašnjih autora da citiranjem ili spominjanjem velikog broja antičkih pisaca kao autoriteta osiguraju svojim » ; znanstvenim, historiografskim« ; djelima legitimitet, a sebi priskrbe kredibilitet u vlastitoj znanstvenoj sredini.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija, Povijest
POVEZANOST RADA
Projekti:
019-0190611-0594 - Civilna Hrvatska ranog novovjekovlja: društveno-kulturno-politički odnosi (Tvrtković, Tamara, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Hrvatski institut za povijest, Zagreb
Profili:
Tamara Tvrtković
(autor)