Pregled bibliografske jedinice broj: 341090
IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI
IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI // MARKETING U DRUŠTVU ZNANJA I SUVREMENOJ POSLOVNOJ STVARNOSTI / Grbac, Bruno (ur.).
Rijeka: Hrvatska udruga za marketing (CROMAR), 2007. str. 414-425
CROSBI ID: 341090 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI
(IMPULSIVE BUYING AND THE BIG FIVE MODEL OF PERSONALITY FACTORS)
Autori
Bratko, Denis ; Bandl, Adriana ; Bošnjak, Michael
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
MARKETING U DRUŠTVU ZNANJA I SUVREMENOJ POSLOVNOJ STVARNOSTI
Urednik/ci
Grbac, Bruno
Izdavač
Hrvatska udruga za marketing (CROMAR)
Grad
Rijeka
Godina
2007
Raspon stranica
414-425
ISBN
978-953-6148-64-6
Ključne riječi
impulzivno kupovanje, ličnost, velikih pet
(impulsive buying, personality, Big Five)
Sažetak
Ljudsko ponašanje prilikom kupovine nije uvijek racionalno, već ga često pokreću želje, emocije i raspoloženja. Svi takvi neracionalni stilovi kupovanja, praćeni izostankom razmišljanja i prethodne namjere, predstavljaju impulzivno kupovanje. U psihološkoj literaturi se impulzivnost kao konstrukt javlja u brojnim teorijskim pristupima, primjerice u teorijama kognitivnih stilova ili u osobinskim teorijama ličnosti. U ovom istraživanju je kao teorijski okvir odabran model „ velikih pet“ faktora ličnosti (eng. Big Five) koji uključuje faktore ekstraverzije, ugodnosti, savjesnosti, emocionalne stabilnosti i intelekta. Željeli smo ispitati povezanost navedenih temeljnih dimenzija ličnosti i sklonosti impulzivnom kupovanju, odnosno s emocionalnom i kognitivnom komponentom sklonosti impulzivnom kupovanju. Pored toga, cilj nam je bio ispitati povezanost dobi i raspoloživih prihoda s mjerama impulzivnog kupovanja. U istraživanju je sudjelovalo 170 ispitanica starih od 23 do 54 godine (M=35, 13, SD=8, 2). Sve sudionice istraživanja bile su zaposlene, s primanjima u rasponu od 3, 500 do 5, 000 kuna. Sudionice istraživanja su ispunile IPIP-100, upitnik koji mjeri pet faktora ličnosti (ekstraverziju, ugodnost, savjesnost, emocionalnu stabilnost i intelekt), te adaptaciju upitnika za mjerenje sklonosti impulzivnom kupovanju. Preliminarna analiza je pokazala vrlo visoku pouzdanost mjernih instrumenata. Ona je model „ velikih pet“ varirala od .84 do .90, dok je za upitnik sklonosti impulzivnom kupovanju iznosila .88 za kognitivnu komponentu, .89 za emocionalnu komponentu, te .91 za ukupan rezultat. Kognitivna komponenta sklonosti impulzivnom kupovanju bila je povezana s ekstraverzijom 415 i savjesnošću, dok je emocionalna komponenta bila povezana s ekstraverzijom, savjesnošću i emocionalnom stabilnošću. Regresijska analiza pokazala je da faktori modela „ velikih pet“ objašnjavaju 23% ukupnog varijabiliteta sklonosti impulzivnom kupovanju (R=.48 ; F=9.55 ; p< .01). Suprotno očekivanjima, starost sudionica, kao i prihodi, nisu bili povezani sa sklonošću impulzivnom kupovanju.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
130-1301683-1399 - Genetski i okolinski doprinos razvoju ličnosti (Bratko, Denis, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb
Profili:
Denis Bratko
(autor)