Pregled bibliografske jedinice broj: 338293
Evaluacija programa temeljenog na principima primijenjene analize ponašanja u radu s djecom s autizmom predškolske dobi
Evaluacija programa temeljenog na principima primijenjene analize ponašanja u radu s djecom s autizmom predškolske dobi // Knjiga sažetaka 7. međunarodnog znanstvenog skupa / Ferić Šlehan, Martina ; Kranželić, Valentina ; Stošić, Jasmina (ur.).
Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. str. 128-129 (poster, međunarodna recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 338293 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Evaluacija programa temeljenog na principima primijenjene analize ponašanja u radu s djecom s autizmom predškolske dobi
(Evaluation of a program based on the principles of Applied Behavior Analysis with preschool children with autism)
Autori
Stošić, Jasmina ; Frey Škrinjar, Jasmina ; Lemaić, Monika
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Knjiga sažetaka 7. međunarodnog znanstvenog skupa
/ Ferić Šlehan, Martina ; Kranželić, Valentina ; Stošić, Jasmina - Zagreb : Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007, 128-129
Skup
Istraživanja u edukacijsko - rehabilitacijskim znanostima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2008. - 16.06.2008
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
primijenjena analiza ponašanja; autizam
(applied behavior analysis; autism)
Sažetak
Primijenjena analiza ponašanja (ABA) je najbolja znanstveno verificirana metoda intervencije za djecu s autizmom predškolske dobi (Bregman i Gerdtz, 1997 ; Rosenwasser i Axelrode, 2001 ; Simpson, 2001 ; Harris i sur., 2005). Ona podrazumijeva proces podučavanja manipulacijom okoline i posljedica koje slijede određeno ponašanje. Iz nje je proizašao niz strategija podučavanja novih vještina: podučavanje diskriminativnim nalozima (discrete trial teaching) (Lovaas, 1978), podučavanje u prirodnom kontekstu (natural environment training), verbalno ponašanje (verbal behavior), te niz tehnika za prevenciju i uklanjanje nepoželjnih oblika ponašanja. U ovom radu prikazana je evaluacija navedene metode u radu s petoricom dječaka s autizmom u dobi od 4 do 5 godina. To je prva skupina djece u Hrvatskoj s kojom se program provodio u okviru znanstvenoistraživačkog projekta "Evaluacija specifičnih programa u radu s djecom i adolescentima s autizmom". Program su u Centru za autizam provodile studentice Edukacijsko - rehabilitacijskog fakulteta 8 mjeseci uz kontinuiranu superviziju. Sa svakim djetetom radilo se individualno, 20 sati tjedno. S djecom koja nisu imala razvijen govor provodio se program poticanja komunikacije razmjenom slika (PECS - Picture Exchange Communication System). Inicijalna i finalna procjena provedena je sljedećim instrumentima: ASK (Assessment of skills) - Porcjena vještina, PEP - R testom (Procjena psihoedukacijskog profila) te Vineland skalom adaptivnog ponašanja. Rezultati procjene ukazuju na značajna postignuća na području imitacije (PEP - R test i ASK), kognitivnih sposobnosti (PEP - R test) te na području komunikacije, socijalizacije i svakodnevnih vještina (Vineland skala adaptivnog ponašanja). Obzirom da se radi o malom uzorku te da je istraživanje provedeno bez kontrolne grupe, upitno bi bilo generaliziranje rezultata, no značajnost promjena u razini postignuća na području funkcionalnog ponašanja kod ove djece može se smatrati pozitivnim ishodom ovog programa. To svakako predstavlja poticaj za daljnje unapređenje i širu primjenu ovog programa koji bi uz znanstvenu evaluaciju mogao postati primjer dobre prakse.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2306 - Rano otkrivanje autizma - PRP i evaluacija ranih interventnih programa
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb