Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 332806

Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holistički pristup


Petrović-Sočo, Biserka
Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holistički pristup. Zagreb: Mali profesor, 2007 (monografija)


CROSBI ID: 332806 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holistički pristup
(Context of preschool institution-holistic approach)

Autori
Petrović-Sočo, Biserka

Vrsta, podvrsta i kategorija knjige
Autorske knjige, monografija, znanstvena

Izdavač
Mali profesor

Grad
Zagreb

Godina
2007

Stranica
148

ISBN
987-953-97353-6-2

Ključne riječi
Kontekst; ustanova za rani odgoj i obrazovanje djece; djeca u dobi od prve do treće/četvrte godine; odgojitelji djece rane dobi; dimenzije konteksta ustanove; kvaliteta konteksta; kultura
(Context of preschool institution; one to three/four-year-old children; early age preschool teachers; dimensions of context of preschool institutions; quality of context; culture)

Sažetak
U ovom smo radu proučili i istaknuli važnost institucijskoga konteksta za kvalitetu življenja, odgoja i razvoja djece u dobi od prve do treće/četvrte godine (što u Reggio pedagogiji nazivaju (kontekstualni kurikul) te ukazali na mogućnosti njegova mijenjanja u uvjetima naših ustanova. Istraživanje konteksta ustanove za rani odgoj i razvoj djece aktualizirano je tek osamdesetih godina prošloga stoljeća u svijetu i u nas. Razlozi njegova zanemarivanja zahtijevali su da smo u prvom poglavlju prikazali povijesni razvoj ovih ustanova u Hrvatskoj, a djelomično i u zemljama zapadne Europe i SAD-a, navodeći bitne značajke „ medicinskog“ , „ poučavateljskog“ i suvremenog razdoblja u razvoju jaslica. U drugom poglavlju usmjerili smo pozornost na razumijevanje onoga što institucijski kontekst jest i što ga čini djelotvornim ili nedjelotvornim, koja su mu svojstva, u kakvom je odnosu s kulturom i širim kontekstom i, posebice, kako djeluje na odgoj i razvoj djece rane dobi. Odredili smo ga kao složen, dinamičan, cjelovit, &laquo ; ; živi organizam&raquo ; ; (Reggio pedagogija), kao interaktivnu mrežu socijalnih, kulturalnih i fizičkih (ekoloških) odnosa s kojom je dijete u stalnome međudjelovanju unutar ustanove. Iz pregleda dosadašnjih istraživanja institucijskog konteksta, u drugom poglavlju se zaključilo da se kvaliteta njegova djelovanja na življenje, odgoj i razvoj djece rane dobi počinje kasno istraživati zbog dvadesetogodišnje dominacije pozitivistički usmjerenih istraživanja, to jest, tek od osamdesetih godina prošlog stoljeća, kad se na dijete počelo gledati kao na socijalno i kulturno biće (Vigotski, Bruner). Najprije su se korelacijsko – kvantitativnim istraživanjima utvrdile i istražile strukturalne (izravno dostupne, vanjske) varijable ili dimenzije kvalitete ustanova za rani odgoj i razvoj djece (prostor, oprema, materijali i igračke, broj djece na jednu odraslu osobu, veličina i dobni sastav odgojne skupine, obrazovanje odgojitelja, stalnost odgojitelja u odgojnoj skupini i stručno iskustvo odgojitelja i ravnatelja), a od devedesetih godina prošloga stoljeća, promjenom znanstvene paradigme (sociokonstruktivistička teorija), razvila su se postmodernistička, interpretativna istraživanja s upotrebom globalno konstruiranih instrumenata za procjenu kvalitete konteksta ovih ustanova. Ti su se instrumenti nakon početne, evaluacijske svrhe sve više koristili za samoevaluaciju u specifičnim uvjetima pojedinačnog konteksta ustanove jer se njegovu kvalitetu shvaćalo kao „ dinamički koncept definicija koje evoluiraju u vremenu“ (Moss i Pence, 1994., str. 6). Iz tog razloga suvremena istraživanja kvalitete konteksta ustanova postala su kolaborativna, lokalna i kulturalno osjetljiva. U trećem poglavlju raspravljali smo o strukturi konteksta ustanove, to jest o njegovim pojedinačnim dimenzijama. Kao najvažniju istaknuli smo socio-pedagošku dimenziju, jer je dijete od rođenja socijalno biće i uči u interakciji sa svojim okruženjem. Zbog toga se, uz naglašavanje stručnosti i osobnosti odgojitelja za kvalitetu djetetova življenja, odgoja i razvoja u ustanovi, smatralo važnim formiranje dobno mješovitih skupina djece, socijalnu interakciju među djecom i cjelokupno ozračje u ustanovi. Fizičko okruženje i vremensku konfiguraciju ustanove također se smatralo nezaobilaznim dimenzijama institucijskoga konteksta, jer je njihova kvaliteta mogla poticati ili ograničavati sistem interakcija i međupovezanosti u ustanovi.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Pedagogija



POVEZANOST RADA


Projekti:
227-2271694-1693 - Metode i modeli u odgoju i obrazovanju djece predškolske dobi u dječjim vrtićima (Miljević-Riđički, Renata, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Biserka Petrović-Sočo (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Petrović-Sočo, Biserka
Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holistički pristup. Zagreb: Mali profesor, 2007 (monografija)
Petrović-Sočo, B. (2007) Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holistički pristup. Zagreb, Mali profesor.
@book{book, author = {Petrovi\'{c}-So\v{c}o, Biserka}, year = {2007}, pages = {148}, keywords = {Kontekst, ustanova za rani odgoj i obrazovanje djece, djeca u dobi od prve do tre\'{c}e/\v{c}etvrte godine, odgojitelji djece rane dobi, dimenzije konteksta ustanove, kvaliteta konteksta, kultura}, isbn = {987-953-97353-6-2}, title = {Kontekst ustanove za rani odgoj i obrazovanje-holisti\v{c}ki pristup}, keyword = {Kontekst, ustanova za rani odgoj i obrazovanje djece, djeca u dobi od prve do tre\'{c}e/\v{c}etvrte godine, odgojitelji djece rane dobi, dimenzije konteksta ustanove, kvaliteta konteksta, kultura}, publisher = {Mali profesor}, publisherplace = {Zagreb} }
@book{book, author = {Petrovi\'{c}-So\v{c}o, Biserka}, year = {2007}, pages = {148}, keywords = {Context of preschool institution, one to three/four-year-old children, early age preschool teachers, dimensions of context of preschool institutions, quality of context, culture}, isbn = {987-953-97353-6-2}, title = {Context of preschool institution-holistic approach}, keyword = {Context of preschool institution, one to three/four-year-old children, early age preschool teachers, dimensions of context of preschool institutions, quality of context, culture}, publisher = {Mali profesor}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font