Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 330739

Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti


Mohorić, Tamara; Takšić, Vladimir; Avsec, Andreja
Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti // Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip (ur.).
Zagreb: Naklada Slap, 2007. str. 57-57 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)


CROSBI ID: 330739 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti
(Emotional competence and the BigFive)

Autori
Mohorić, Tamara ; Takšić, Vladimir ; Avsec, Andreja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni

Izvornik
Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip - Zagreb : Naklada Slap, 2007, 57-57

Skup
15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa

Mjesto i datum
Cavtat, Hrvatska, 14.11.2007. - 17.11.2007

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
emocionalna inteligencija; emocionalna kompetentnost; UEK-45; petofaktorski model ličnosti
(emotional intelligence; emotional competence; ESCQ-45; BigFive)

Sažetak
Nekoliko je modela emocionalne inteligencije koji čine teorijski okvir za konceptualizaciju ovog konstrukta. Iako različiti, modeli nisu u kontradikciji, već uzimaju pomalo različitu perspektivu i pogled na emocionalnu inteligenciju. U skladu s time, emocionalna inteligencija se može proučavati kao crta ličnosti (trait EI) i ispitivati upitnicima ili kao sposobnost (ability EI) i ispitivati testovima (Pertrides i Furnham, 2000). Prema autorima (Pertrides i Furnham, 2001) ove dvije vrste EI predstavljaju dva međusobno različita konstrukta, a ne samo različite načine mjerenja istog konstrukta. Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti obuhvaća ponašajne dispozicije te percepciju i procjenu vlastitih sposobnosti. Iako se mjere samoprocjene kritiziraju i često smatraju previše subjektivnima, istraživanja pokazuju da su one valjane i imaju zadovoljavajuće psihometrijske karakteristike (O’ Connor i Little, 2003). Jedna od osnovnih zamjerki upitnicima EI je njihova prevelika povezanost s upitnicima ličnosti. Cilj našeg istraživanja bio je ispitati povezanost između Upitnika emocionalne kompetentnosti (Takšić, 2002), koji uključuje skale Uočavanje i razumijevanje emocija, Izražavanje i imenovanje te Regulacije i upravljanje emocijama i Upitnika petofaktorskog modela ličnosti (Kardum i Smojver, 1993), na hrvatskom i slovenskom uzorku studenata. U istraživanju je sudjelovalo 271 studenata različitih fakulteta Sveučilišta u Rijeci i 184 studenata sa Sveučilišta u Ljubljani. Rezultati istraživanja upućuju na postojanje umjerene povezanosti skala emocionalne inteligencije i osobina ličnosti iz petofaktorskog modela, na oba uzorka ispitanika. Najviša korelacija dobije se s osobinama ekstravezije i otvorenosti. Osoba sa visokom samo-procjenom emocionalne inteligencije postiže više rezultate na skali ekstraverzije, otvorena je za iskustva te postiže više rezultate na skali savjesnosti. Donekle je više emocionalno stabilna i ima više rezultate na skali ugodnosti. Osobine ličnosti objašnjavaju od 20 do 40% objašnjene varijance emocionalne inteligencije, što ukazuje na diferencijalnu valjanost korištenog upitnika emocionalne inteligencije i razliku emocionalne inteligencije kao osobine ličnosti od ovog modela ličnosti. Procesiranje emocionalnog iskustva uključuje i specifične sposobnosti i određene osobine ličnosti. I sposobnosti i osobine ličnosti, a najvjerojatnije i njihova kombinacija, važni su za mogućnost predviđanja stvarnih životnih ishoda, što je kriterij kojemu emocionalna inteligencija upravo i teži (McCrae, 2000).

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
009-0342618-2657 - Razvoj i kroskulturalna provjera konstrukta emocionalne inteligencije

Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka

Profili:

Avatar Url Vladimir Takšić (autor)

Avatar Url Tamara Mohorić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Mohorić, Tamara; Takšić, Vladimir; Avsec, Andreja
Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti // Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip (ur.).
Zagreb: Naklada Slap, 2007. str. 57-57 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
Mohorić, T., Takšić, V. & Avsec, A. (2007) Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti. U: Lopižić, J. (ur.)Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost.
@article{article, author = {Mohori\'{c}, Tamara and Tak\v{s}i\'{c}, Vladimir and Avsec, Andreja}, editor = {Lopi\v{z}i\'{c}, J.}, year = {2007}, pages = {57-57}, keywords = {emocionalna inteligencija, emocionalna kompetentnost, UEK-45, petofaktorski model li\v{c}nosti}, title = {Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture li\v{c}nosti}, keyword = {emocionalna inteligencija, emocionalna kompetentnost, UEK-45, petofaktorski model li\v{c}nosti}, publisher = {Naklada Slap}, publisherplace = {Cavtat, Hrvatska} }
@article{article, author = {Mohori\'{c}, Tamara and Tak\v{s}i\'{c}, Vladimir and Avsec, Andreja}, editor = {Lopi\v{z}i\'{c}, J.}, year = {2007}, pages = {57-57}, keywords = {emotional intelligence, emotional competence, ESCQ-45, BigFive}, title = {Emotional competence and the BigFive}, keyword = {emotional intelligence, emotional competence, ESCQ-45, BigFive}, publisher = {Naklada Slap}, publisherplace = {Cavtat, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font