Pregled bibliografske jedinice broj: 330739
Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti
Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti // Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip (ur.).
Zagreb: Naklada Slap, 2007. str. 57-57 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 330739 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Emocionalna kompetentnost i petofaktorski model strukture ličnosti
(Emotional competence and the BigFive)
Autori
Mohorić, Tamara ; Takšić, Vladimir ; Avsec, Andreja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarnost
/ Lopižić, Josip - Zagreb : Naklada Slap, 2007, 57-57
Skup
15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Cavtat, Hrvatska, 14.11.2007. - 17.11.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
emocionalna inteligencija; emocionalna kompetentnost; UEK-45; petofaktorski model ličnosti
(emotional intelligence; emotional competence; ESCQ-45; BigFive)
Sažetak
Nekoliko je modela emocionalne inteligencije koji čine teorijski okvir za konceptualizaciju ovog konstrukta. Iako različiti, modeli nisu u kontradikciji, već uzimaju pomalo različitu perspektivu i pogled na emocionalnu inteligenciju. U skladu s time, emocionalna inteligencija se može proučavati kao crta ličnosti (trait EI) i ispitivati upitnicima ili kao sposobnost (ability EI) i ispitivati testovima (Pertrides i Furnham, 2000). Prema autorima (Pertrides i Furnham, 2001) ove dvije vrste EI predstavljaju dva međusobno različita konstrukta, a ne samo različite načine mjerenja istog konstrukta. Emocionalna inteligencija kao crta ličnosti obuhvaća ponašajne dispozicije te percepciju i procjenu vlastitih sposobnosti. Iako se mjere samoprocjene kritiziraju i često smatraju previše subjektivnima, istraživanja pokazuju da su one valjane i imaju zadovoljavajuće psihometrijske karakteristike (O’ Connor i Little, 2003). Jedna od osnovnih zamjerki upitnicima EI je njihova prevelika povezanost s upitnicima ličnosti. Cilj našeg istraživanja bio je ispitati povezanost između Upitnika emocionalne kompetentnosti (Takšić, 2002), koji uključuje skale Uočavanje i razumijevanje emocija, Izražavanje i imenovanje te Regulacije i upravljanje emocijama i Upitnika petofaktorskog modela ličnosti (Kardum i Smojver, 1993), na hrvatskom i slovenskom uzorku studenata. U istraživanju je sudjelovalo 271 studenata različitih fakulteta Sveučilišta u Rijeci i 184 studenata sa Sveučilišta u Ljubljani. Rezultati istraživanja upućuju na postojanje umjerene povezanosti skala emocionalne inteligencije i osobina ličnosti iz petofaktorskog modela, na oba uzorka ispitanika. Najviša korelacija dobije se s osobinama ekstravezije i otvorenosti. Osoba sa visokom samo-procjenom emocionalne inteligencije postiže više rezultate na skali ekstraverzije, otvorena je za iskustva te postiže više rezultate na skali savjesnosti. Donekle je više emocionalno stabilna i ima više rezultate na skali ugodnosti. Osobine ličnosti objašnjavaju od 20 do 40% objašnjene varijance emocionalne inteligencije, što ukazuje na diferencijalnu valjanost korištenog upitnika emocionalne inteligencije i razliku emocionalne inteligencije kao osobine ličnosti od ovog modela ličnosti. Procesiranje emocionalnog iskustva uključuje i specifične sposobnosti i određene osobine ličnosti. I sposobnosti i osobine ličnosti, a najvjerojatnije i njihova kombinacija, važni su za mogućnost predviđanja stvarnih životnih ishoda, što je kriterij kojemu emocionalna inteligencija upravo i teži (McCrae, 2000).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-0342618-2657 - Razvoj i kroskulturalna provjera konstrukta emocionalne inteligencije
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka