Pregled bibliografske jedinice broj: 329000
Rastafarijanstvo u Hrvatskoj
Rastafarijanstvo u Hrvatskoj // Sociologija i prostor, 45 (2007), 177/178 (3/4); 301-320 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 329000 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rastafarijanstvo u Hrvatskoj
(Rastafarianism in Croatia)
Autori
Perasović, Benjamin
Izvornik
Sociologija i prostor (1846-5226) 45
(2007), 177/178 (3/4);
301-320
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
rastafarijanstvo ; reggae scena ; (sub)kulture mladih ; hrvatsko društvo
(rastafarianism ; reggae scene ; (sub)culture of the young people ; Croatian society)
Sažetak
Namjera ovog rada jest istražiti rastafarijanstvo u Hrvatskoj, raznovrsne oblike pojavnosti rastafarijanskih uvjerenja i eventualnih duhovnih praksi. Rastafarijanski pokret nastaje na Jamajci tridesetih godina prošloga stoljeća, na temelju tradicije garveističkoga pokreta i propovijedanja Marcusa Garveyja. Garveyjeve riječi o “ skoroj krunidbi crnog kralja” pripadnici rastafarijanskoga pokreta uzimaju kao proročanstvo koje se ispunilo u povijesnom događaju iz 1930. godine, kada je etiopski car Tafari okrunjen u kralja uzevši kraljevsko ime Haile Selassie. Ras kao riječ za cara, Tafari kao ime, uz starozavjetno Jah (Jahve) činit će najčešći uzvik rastafarijanaca i sažeto izražavati njihovo duboko uvjerenje o Mesiji koji se vratio, o Bogu koji će pomoći napaćenom crnom narodu da se oslobodi ropskih i neokolonijalističkih okova u svom povratku u Afriku kao Kraljevstvo Nebesko. Rastafarijanski pokret započeo je kao jamajkanski, ali se proširio u druge zemlje migracijama Jamajkanaca i širenjem reggae glazbe. Nekoliko generacija reggae glazbenika koristili su reggae kao glavni medij za vlastitu religioznost, za prenošenje poruka o Bogu, a okupljanja slična bogoslužjima odvijala su se često uz reggae glazbu. Upravo je univerzalna moć glazbe, uz praksu nastajanja subkulturnih životnih stilova na temelju glazbenih pravaca, mjesto posredovanja i mjesto začetka domaćih recepcija rastafarijanstva. Na osnovu sudjelovanja u raznovrsnim okupljanjima na domaćoj reggae sceni, uz intervjuiranje dvadesetak pripadnika scene i anketiranje tridesetak glazbenika koji čine reggae scenu, zaključuje se o postojanju rastafarijanskih uvjerenja u hrvatskom kontekstu. Dvije temeljne dimenzije iskazivanja rastafarijanstva u Hrvatskoj odnose se na klasične i našoj sredini poznate koordinate kršćanstva, s jedne strane, i suvremene oblike duhovnih praksi prisutnih u new age tradiciji, s druge strane. Rastafarijanstvo nije postalo jedinstvenom doktrinom ni u regiji svoga nastanka. Rastafarijanci nisu željeli izgraditi crkvu ni sličnu hijerarhijsku organizaciju, pa je prirodno da u Hrvatskoj također nalazimo samo elemente rastafarijanstva na različite načine povezane s reggae scenom i drugim scenama (sub)kulture mladih. S obzirom na dinamiku subkulturnih scena, (re)definiranja subkulturnih situacija, rastafarijanstvo nije čvrsto omeđeno područje, a dosadašnje istraživanje dokazuje njegovu snažnu prisutnost na nekim dijelovima hrvatske subkulturne i alternativne scene.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
MZOS-194-1941535-1509 - Društvena re/konstrukcija na ruralnom teritoriju: razvojna samoodrživost (Šikić-Mićanović, Lynette, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Benjamin Perasović
(autor)
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- AGRICOLA
- AGRIS International
- CAB Abstracts
- Geobase
- Sociological Abstracts
- World Agriculture Economics (CAB Abstracts)
- Global Health
- Edina