Pregled bibliografske jedinice broj: 322606
Komunikacijska kompetencija nasuprot lingvističkoj kompetenciji u procesu usvajanja hrvatskoga jezika u prvom razredu osnovne škole
Komunikacijska kompetencija nasuprot lingvističkoj kompetenciji u procesu usvajanja hrvatskoga jezika u prvom razredu osnovne škole, 2008., magistarski rad, Učiteljski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 322606 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Komunikacijska kompetencija nasuprot lingvističkoj kompetenciji u procesu usvajanja hrvatskoga jezika u prvom razredu osnovne škole
(Communication competence and linguistc competence in Croatian language speaking and learning in first class of primary school)
Autori
Aladrović, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Učiteljski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
13.02
Godina
2008
Stranica
99
Mentor
Pavličević-Franić, Dunja
Ključne riječi
komunikacijska kompetencija; lingvistička kompetencija; lingvistika; usvajanje i učenje hrvatskoga jezika; rani jezični razvoj
(communication competence; linguistic competence; linguistics; Croatian language speaking and learning; early language development)
Sažetak
Temeljna svrha i zadaća ovoga rada jest diferencijacija pojmova lingvističke i komunikacijske kompetencije u ranome razdoblju usvajanja hrvatskoga jezika. Pritom lingvistička kompetencija razumijeva teorijsko znanje o jeziku, a komunikacijska kompetencija pragmatično uporabno znanje jezika. Teorijski okvir radu daju polazišta općih jezikoslovnih disciplina i promišljanja svjetskih lingvista, npr F. de Saussurea, A. Martineta, R. Jacobsona, N. Chomskoga te D. Hymesa, ali se uvažavaju i istraživanja ranoga diskursa u hrvatskome jeziku i na hrvatskome korpusu. Rad se također oslanja na relevantne europske dokumente, kao što su Zajednički europski referentni okvir za jezike (2005.) i Ključne kompetencije za cjeloživotno učenje (European Commision, 2005), u kojima se komuniciranje na materinskome jeziku ističe kao primarna kompetencija, odnosno preduvjet razvoja ostalih ključnih kompetencija. Jezična je kompetencija pritom temeljna, ali se važnim također smatraju sociolingvističke, diskurzivne i strateške kompetencije. Kako bi se ispitao odnos lingvističke i komunikacijske kompetencije te razina njihove usvojenosti u prvom razredu osnovne škole, provedeno je istraživanje u osam osnovnih škola u Republici Hrvatskoj (seoska škola, škola u malom gradu, prigradska škola i škola u velikome gradu), na uzorku od 301 ispitanika. Rezultati istraživanja prikazani su tekstualno i grafički te potvrđuju postojanje statistički značajne razlike u rezultatima između lingvističke i komunikacijske kompetencije općenito (bez obzira na sredinu), ali i s obzirom na konkretne jezične sadržaje koji su programom predviđeni za usvajanje u 1. razredu osnovne škole (poznavanje glasova hrvatskoga jezika, pisanje velikoga i maloga početnoga slova, uporaba rečeničnih znakova, usvojenost vokabulara, rečenično ustrojstvo te sposobnost oblikovanja teksta). Napravljena je i usporedba s obzirom na ocjene koje su učenicima dali učitelji i ocjena koje su učenici objektivno zaslužili svojim rezultatima na testu, pri čemu se pokazala statistički značajna razlika između odličnih učenika i onih s nižim ocjenama. Rad osvjetljava razvoj jezičnih kompetencija na početku školovanja te predstavlja prilog istraživanjima u procesu standardizacije početnoga čitanja i pisanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb