Pregled bibliografske jedinice broj: 320701
O aspektima školske klime u osnovnim školama u Hrvatskoj
O aspektima školske klime u osnovnim školama u Hrvatskoj // Sociologija sela : časopis za istraživanje prostornoga i sociokulturnog razvoja, 44 (2006), 174(4); 485-504 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 320701 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O aspektima školske klime u osnovnim školama u Hrvatskoj
(Several aspects of school climate in Croatian elementary schools)
Autori
Baranović, Branislava ; Domović, Vlatka ; Štibrić, Marina
Izvornik
Sociologija sela : časopis za istraživanje prostornoga i sociokulturnog razvoja (0038-0326) 44
(2006), 174(4);
485-504
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
školska klima ; osnovne škole ; učitelji razredne nastave ; predmetni nastavnici ; radni staž ; poticajna radna okolina ; autonomija ; otvorenost za promjene
(school climate ; elementary schools ; class teachers ; subject teachers ; work experience ; supportive working environment ; autonomy ; openess to change)
Sažetak
U ovom se tekstu autorice bave nekim aspektima školske klime, u osnovnim školama u Hrvatskoj. Analiza se temelji na rezultatima empirijskog istraživanja provedenom na uzorku od 688 učitelja i nastavnika, zaposlenih u 25 osnovnih škola iz različitih regija u Hrvatskoj. Istraživanjem se nastojalo utvrditi kako učitelji i nastavnici percipiraju školsku klimu, postoji li razlika u učiteljskim i nastavničkim percepcijama školske klime s obzirom na dužinu njihova radnog staža i radno mjesto, te postoje li razlike u školskoj klimi između škola. Analiza podataka je pokazala da učitelji i nastavnici potvrđuju postojanje podrške koju ravnatelji iskazuju njihovu profesionalnom razvoju te poticanju na međusobnu suradnju. Također procjenjuju da imaju visok stupanj autonomije u osmišljavanju i izvođenju nastave, uz malen doživljaj kontrole njihova rada. Međutim, percepcija uključenosti i utjecaja na školu kao organizaciju, znatno je nepovoljnija, što se prvenstveno odnosi na ograničenu mogućnost iznošenja kritičkih primjedbi na rad škole. Faktorskom analizom su izlučene tri dimenzije školske klime koje su nazvane „ poticajna radna okolina“ , „ autonomija“ i „ otvorenost za promjene“ . Dimenzija „ autonomije“ diskriminirala je skupine podijeljene prema radnom stažu i radnom mjestu. Svoju autonomiju pozitivnije su procijenili predmetni nastavnici, osobito oni koji imaju između 6 i 15 godina radnog staža. Učiteljska percepcija njihove niže pozicije u školi potvrdila se i niskim procjenama autonomije, pri čemu najmanju sigurnost osjećaju učitelji s manje od 5 godina radnog staža. Ekonomičnost manjeg broja čestica potvrdila se kroz uspješno razlikovanje škola, u svim trima dimenzijama školske klime. Pri izradi profila školske klime pojedinih škola, do izražaja je došlo razlikovanje škola u dimenziji „ poticajne radne okoline“ . Ovim se istraživanjem upotrijebljena Moosova skala za mjerenje školske klime pokazala kao dobar analitički instrument za identificiranje organizacijskih karakteristika škole.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Sociologija, Psihologija, Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0100500
Ustanove:
Institut za društvena istraživanja , Zagreb,
Učiteljski fakultet, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- AGRICOLA
- AGRIS International
- CAB Abstracts
- Geobase
- Rural Sociology Abstracts (CAB Abstracts)
- Sociological Abstracts
- World Agriculture Economics (CAB Abstracts)