Pregled bibliografske jedinice broj: 319059
Jezične kompetencije učenika prvoga razreda: uporaba imenica, glagola, pridjeva i zamjenica
Jezične kompetencije učenika prvoga razreda: uporaba imenica, glagola, pridjeva i zamjenica // Konferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup: Rano učenje hrvatskoga jezika (RUHJ-1) / Bežen, Ante ; Pavličević-Franić, Dunja (ur.).
Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2008. str. 21-29 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 319059 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jezične kompetencije učenika prvoga razreda: uporaba imenica, glagola, pridjeva i zamjenica
(First grade pupils’ language competencies: usage of nouns, verbs, adjectives and pronouns)
Autori
Bežen, Ante ; Budinski, Vesna ; Kolar, Martina ; Urek, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Konferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup: Rano učenje hrvatskoga jezika (RUHJ-1)
/ Bežen, Ante ; Pavličević-Franić, Dunja - Zagreb : Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Europski centar za napredna i sustavna istraživanja (ECNSI), 2008, 21-29
ISBN
978-953-99326-6-2
Skup
Prva međunarodna konferencija o naprednim i sustavnim istraživanjima
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 25.10.2007. - 27.10.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
korpus dječjega jezika; pisani radovi; gramatičke pojavnice; imenice; glagoli; pridjevi; zamjenice
(child’ s language thesaurus; written works; grammatical forms; nouns; verbs; adjectives; pronouns)
Sažetak
Istraživanjem je utvrđen udio najzastupljenijih vrsta riječi - imenica, glagola, pridjeva i zamjenica u korpusu jezika učenika prvoga razreda osnovne škole. Podatci iz dječjega jezičnoga korpusa mogu se promatrati s obzirom na vrstu jezičnoga izražavanja (usmenoga i pisanoga). Predmet istraživanja temelji se na pisanim radovima. Navedene gramatičke pojavnice nisu zadane nastavnim programom i potrebno ih je sagledavati u okviru imanentnoga znanja jezika. Empirijsku osnovu provedenoga lingvističkoga istraživanja čine tri pisana rada po učeniku koja pružaju tri osnovne vrste podataka: evidenciju pojavnice (imenice, glagoli, pridjevi i zamjenice), frekvenciju pojavnice i udio istraživanih pojavnica u ukupnom dječjem leksiku. Istraživanje je provedeno na prigodnom uzorku. U istraživanju su sudjelovali učenici pet prvih razreda dviju zagrebačkih osnovnih škola. Ukupan broj ispitanika je 129. Svaki je ispitanik pisao tri rada na zadanu temu. Analiza sadržaja provedena je na uzorku od 387 učeničkih sastavaka (129 sastavaka po jednoj temi ; tri sastavka na tri različite teme po učeniku). Istraživane jezične pojavnice evidentirane su bez obzira na njihovo ponavljanje i pravopisnu točnost. Analizom podataka dobivenih ovim istraživanjem pridonijelo se slici jezičnoga razvoja u skladu s kronološkom dobi učenika. U određivanju govorne i pisane norme i oblikovanju radnih materijala za pouku u jeziku potrebno je uzeti u obzir rezultate istraživanja i odabrati primjerene postupke za snaženje dječjega jezičnoga izražavanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Filologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
227-2270729-0719 - Jezično-likovni standardi u početnom čitanju i pisanju na hrvatskom jeziku (Bežen, Ante, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb
Profili:
Ante Bežen
(autor)