Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 319010

Teškoće čitanja i pisanja kod osoba s oštećenjem mozga


Smrečki, Renata
Teškoće čitanja i pisanja kod osoba s oštećenjem mozga, 2007., diplomski rad, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 319010 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Teškoće čitanja i pisanja kod osoba s oštećenjem mozga
(Reading and writing difficulties in people with brain damage)

Autori
Smrečki, Renata

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad

Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
27.11

Godina
2007

Stranica
66

Mentor
Tatjana Prizl Jakovac

Ključne riječi
kognitivni modeli čitanja i pisanja; centralne aleksije/agrafije; periferne aleksije/agrafije; traumatske ozljede mozga (TOM); moždani udar (MU).
(cogntive models of reading and writing; central alexia/agraphia; peripheral alexia/agraphia; traumatic brain injury (TBI); cerebrovascular insult (CVI).)

Sažetak
Kako bi se mogli opisati poremećaji čitanja i pisanja potrebno je poznavati odvijanje urednih procesa ovih vještina. One su opisane brojnim modelima od kojih se najčešće spominju kognitivni modeli. Oni pretpostavljaju da su čitanje i pisanje složene aktivnosti za čiju je realizaciju potrebna interakcija više sustava, od vizualnog, jezičnog i motoričkog do proprioceptivnog sustava. Autori kognitivnih modela smatraju se da se čitanje i pisanje sastoje od centralnih komponenata koje su više jezične, i perifernih komponenata koje se odnose na razinu vizualnog procesiranja kod čitanja, odnosno na pretvaranje apstraktnih ortografskih informacija u pokrete olovke kod pisanja. Ukoliko dođe do poremećaja u nekoj od komponenata ili veza koje čine model, javljaju se teškoće u čitanju i pisanju poznate pod nazivom aleksije/agrafije. One se odnose na poremećaje u čitanju i pisanju koji su prije oštećenja bili u potpunosti usvojeni i automatizirani. Iako je većina istraživanja rađena na engleskom govornom području, neki od obrazaca čitanja i pisanja mogu se primijeniti i na hrvatski jezik. Ovim je ispitivanjem obuhvaćeno 22 ispitanika s različitom etiologijom oštećenja mozga (traumatska ozljeda mozga - TOM i moždani udar – MU nakon kojeg su ispitanici razvili Brockinu afaziju). Konstruirani su zadaci za ispitivanje čitanja i pisanja kako bi se utvrdilo postoje li kod njih određeni poremećaji u čitanju i/ili pisanju koji se sukladno gore spomenutom modelu obično dijele na centralne i periferne tipove. Utvrđeno je da se kod osoba s TOM ne može govoriti o specifičnom poremećaju čitanja i/ili pisanja iako njihova izvedba nije u potpunosti zadovoljavajuća. Ni kod osoba s MU ne može se sa sigurnošću odrediti postojanje određenog tipa poremećaja, ali njihovi rezultati više upućuju na probleme u centralnim (jezičnim) komponentama procesa čitanja i pisanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Politologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
013-0000000-2350 - Afazije i traumatska oštećenja mozga (Prizl-Jakovac, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb


Citiraj ovu publikaciju:

Smrečki, Renata
Teškoće čitanja i pisanja kod osoba s oštećenjem mozga, 2007., diplomski rad, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Smrečki, R. (2007) 'Teškoće čitanja i pisanja kod osoba s oštećenjem mozga', diplomski rad, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Smre\v{c}ki, Renata}, year = {2007}, pages = {66}, keywords = {kognitivni modeli \v{c}itanja i pisanja, centralne aleksije/agrafije, periferne aleksije/agrafije, traumatske ozljede mozga (TOM), mo\v{z}dani udar (MU).}, title = {Te\v{s}ko\'{c}e \v{c}itanja i pisanja kod osoba s o\v{s}te\'{c}enjem mozga}, keyword = {kognitivni modeli \v{c}itanja i pisanja, centralne aleksije/agrafije, periferne aleksije/agrafije, traumatske ozljede mozga (TOM), mo\v{z}dani udar (MU).}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Smre\v{c}ki, Renata}, year = {2007}, pages = {66}, keywords = {cogntive models of reading and writing, central alexia/agraphia, peripheral alexia/agraphia, traumatic brain injury (TBI), cerebrovascular insult (CVI).}, title = {Reading and writing difficulties in people with brain damage}, keyword = {cogntive models of reading and writing, central alexia/agraphia, peripheral alexia/agraphia, traumatic brain injury (TBI), cerebrovascular insult (CVI).}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font