Pregled bibliografske jedinice broj: 315199
Afazije i čitanje
Afazije i čitanje, 2007., diplomski rad, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 315199 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Afazije i čitanje
(Aphasia and reading)
Autori
Utješinović ; Jelena
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
03.04
Godina
2007
Stranica
42
Mentor
Prizl Jakovac Tatjana
Ključne riječi
Brocaina afazija; traumatsko oštećenje mozga; čitanje na glas; aleksija
(Broca`s aphasia; traumatic brain injury; oral reading; alexia)
Sažetak
Većina je istraživanja na području stečene disleksije tj.aleksije, rađena na engleskom govornom području čija je ortografija duboka i nekonzistentna, za razliku od hrvatske ortografije u kojoj je visoka konzistentnost, dakle čita se onako kako se piše. Zbog toga je u ovome radu ispitivano čitanje na glas kod Brocaine afazije i traumatskih oštećenja mozga radi utvrđivanja razlika u točnosti čitanja na pravim riječima i pseudoriječima, na konkretnim i abstraktnim imenicama, na različitoj vrsti riječi (imenice, glagoli, pridjevi, prijedlozi i prilozi), na dvosložnim i trosložnim pravim riječi, na visokofrekventnim i niskofrekventnim pravim riječima i na dvosložnim i trosložnim pseudoriječima. Pokušavalo se utvrditi pokazuju li ispitanici s Brocainom afazijom takav obrazac čitanja koji bi se mogao okarakterizirati kao duboka aleksija te pokazuju li ispitanici s traumatskim oštećenjem takvo čitanje koje bi se moglo okarakterizirati kao određena vrsta aleksije. Rezultati su se prikazali u postotcima i grafički uz deskriptivnu statistiku ove dvije skupine ispitanika. Dobiveni rezultati nisu uspjeli potvrditi te teze. Ispitanici s Brocainom afazijom su pokazali bolje čitanje pravih riječi, bolje čitanje priloga, prijedloga i imenica, bolje čitanje trosložnih pravih riječi, bolje čitanje visokofrekventnih riječi, bolje čitanje dvosložnih pseudoriječi te podjednako dobro čitanje konkretnih i abstraktnih imenica. Ispitanici s traumatskim oštećenjem mozga su pokazali 100% točnost na čitanju pravih riječi te bolje čitanje dvosložnih pseudoriječi. Rezultati ovoga rada su djelomično u skladu sa istraživanjima drugih autora, a dio u kojemu se slažu su prednost čitanja pravih riječi nad pseudoriječima, prednost čitanja dvosložnih nad trosložnim pseudoriječima i pojava ortografskih paraleksija. S obzirom da Brocaini ispitanici u ovome istraživanju ne pokazuju efekt vrste riječi, efekt konkretnosti, efekt duljine slogova i semantičke paraleksije, dakle sve ono što R.Friedman (2002.) navodi kao glavna obilježja duboke aleksije, ne možemo reći da imaju duboku aleksiju. Ujedno, ispitanici s traumatskim oštećenjem pokazuju prednost čitanja pravih nad pseudoriječima i bolje čitanje dvosložnih pseudoriječi, što je nedovoljno da bismo odredili određenu vrstu aleksije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2350 - Afazije i traumatska oštećenja mozga (Prizl-Jakovac, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb