Pregled bibliografske jedinice broj: 314824
Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji
Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji // 18. Dani Ramira i Zorana Bujasa / Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković (ur.).
Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007. (predavanje, domaća recenzija, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 314824 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Čimbenici razumijevanja kod čitanja učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji
(Factors of reading comprehension in elementary-school students in Croatia and Slovenia)
Autori
Kolić-Vehovec, Svjetlana ; Pečjak, Sonja ; Rončević, Barbara ; Bajšanski, Igor
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
18. Dani Ramira i Zorana Bujasa
/ Gordana Keresteš, Irma Brković i Ana Butković - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2007
ISBN
978-953-175-302-9
Skup
18. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 13.12.2007. - 15.12.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
čitanje; rječnik; metakognicija; strategije; motivacija
(reading; vocabulary; metacognition; strategies; motivation)
Sažetak
Cilj je ovog istraživanja bio utvrditi relativan doprinos kognitivnih i motivacijskih čimbenika objašnjenju razumijevanja pri čitanju učenika osnovne škole u Hrvatskoj i Sloveniji. U istraživanju su sudjelovali učenici 4. razreda (176 iz Hrvatske i 187 iz Slovenije) i učenici 8. razreda (243 iz Hrvatske i 229 iz Slovenije). Ispitano je razumijevanje narativnog i ekspozitornog teksta i vještina sažimanja, te su primijenjeni test rječnika, upitnik metakognitivnog znanja o čitanju, upitnik motivacije za čitanje i upitnik emocija pri čitanju. Stupnjevita regresijska analiza je pokazala da na uzorku učenika 4. razreda kognitivni čimbenici (rječnik, vještina sažimanja i metakognitivno znanje) objašnjavaju 33% odnosno 37% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 35% odnosno 10% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Motivacijske varijable objašnjavaju još 10% varijance odnosno 4 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 3 % odnosno 19 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Najvažniji prediktor razumijevanja bio je rječnik od kognitivnih varijabli, te percepcija čitanja kao teške aktivnosti od motivacijskih varijabli. Na uzorku učenika 8. razreda kognitivni čimbenici objašnjavaju 33% odnosno 13% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 26% odnosno 19% varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Motivacijske varijable objašnjavaju još 4 % odnosno 10 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja ekspozitornog teksta, te 12 % odnosno 5 % varijance (hrvatski vs. slovenski uzorak) razumijevanja narativnog teksta. Najvažniji prediktor razumijevanja u 8. razredu bio je također rječnik od kognitivnih varijabli, te interes za čitanje od motivacijskih varijabli. Razlike u važnosti pojedinih prediktora razumijevanja između dva uzorka objašnjavaju se različitim iskustvom tijekom obrazovanja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
009-1301676-2381 - Kognitivni, metakognitivni i motivacijski čimbenici čitanja i učenja (Kolić-Vehovec, Svjetlana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka