Pregled bibliografske jedinice broj: 313338
Mitska zoofilija: i sveta i svetogrdna
Mitska zoofilija: i sveta i svetogrdna // Stanje i tendencije mitoloških istraživanja u hrvatskoj znanosti / Prica, Ines ; Jelavić, Željka ; Marjanić, Suzana (ur.).
Zagreb, Hrvatska: -, 2007. str. - (pozvano predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 313338 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mitska zoofilija: i sveta i svetogrdna
(The mythic zoophilia: both sacral and sacrilegious)
Autori
Marjanić, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Stanje i tendencije mitoloških istraživanja u hrvatskoj znanosti
/ Prica, Ines ; Jelavić, Željka ; Marjanić, Suzana - , 2007
Skup
Stanje i tendencije mitoloških istraživanja u hrvatskoj znanosti
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 31.05.2007. - 01.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
mitska zoofilija; bajke; predaje; mitske životinje
(mythic zoophilia; fairy tales; oral tradition; mythic animals)
Sažetak
U priopćenju ću se osvrnuti na mitski modus zoofilije gdje životinja simbolizira davateljicu plodnosti i rodnosti. Naime, prema arhaičnim vjerovanjima vjenčanja ljudi sa životinjama često su vodila osnivanju plemena. Na tragu priča o muževima i ženama-životinjama – u okviru čega podsjećam npr. na južnoslavenske bajke o vilinskom prascu te ježu i gušteru mladoženji kao i pjesme o zmiji mladoženji – Bruno Bettelheim detektira kako spomenute mitske matrice nemaju samo odlike bajke već i totemizma. Pritom u okviru razmatranja mitske zoofilije zadržat ćemo se i na detekciji psihologa Marijana Košičeka o tome da mitovi rijetko tematiziraju mušku zoofiliju jer muškarac figurira kao oploditelj, nositelj plodotvornoga sjemena. Prema interpretaciji androcentrične matrice mitska erotska privlačnost između žene i životinje pokazuje kako je žena bliža navodnoj "mračnoj unutrašnjosti životinje" (N. Visković). Tragom navedenoga podsjećam kako su uspostavljene etičke korespondencije između zoofilije i nakaznosti (svetogrđa), kojom su obilježene mitske binomne ikonografije humano-animalno nalik na kiborge iz žanra znanstvene fantastike. Npr. u okrilju mitske zoofilije možemo spomenuti južnoslavenske predaje o Atili koji je zbog svojih pustošenja i okrutnosti prozvan flagellum Dei (bič Božji), a čije je nakazno rođenje povezano, naravno, uz grijeh njegove majke (obrazac ženske zoofilije) koja je imala spolne odnose sa psom i navedenom ikonografijom (pola čovjek, pola pas) ušao u mitski sklop kao "Atil pasoglavi". Naime, u usporedbi s Istokom, gdje je sjedinjenje ljudskoga i životinjskoga moguće i pri stvaranju božanskih bića (kao u slučaju Buddhina rođenja), u kristijaniziranoj je europskoj mitologiji navedeno sjedinjenje uglavnom pripisivano iniciranju nakaznosti, monstruoznosti kao i heretičkim matricama te vještičarstvu. Ipak, kao što je utvrdio Midas Dekkers, i kršćanstvo je isto tako utemeljeno na navodnoj bestijalnosti, podsjećajući da je i Krist rođen sjedinjenjem Djevice i golubice (Duha Svetoga).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Projekti:
189-1890666-0664 - Interpretativne razine tradicije (Lozica, Ivan, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)