Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 313236

Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti


Pavličević-Franić, Dunja; Aladrović, Katarina
Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti // Pretkonferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga jezika" / Bežen, Ante ; Pavličević-Franić, Dunja ; Požgaj-Hadži, Vesna (ur.).
Zagreb, 2007. str. 36-46 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 313236 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti
(Student's Language Competences at the Beginning of Their Schooling - Normativism vs. Pragmaticality)

Autori
Pavličević-Franić, Dunja ; Aladrović, Katarina

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Pretkonferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga jezika" / Bežen, Ante ; Pavličević-Franić, Dunja ; Požgaj-Hadži, Vesna - Zagreb, 2007, 36-46

Skup
Prvi specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga jezika"

Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 25.10.2007. - 27.10.2007

Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje

Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija

Ključne riječi
lingvistička kompetencija; komunikacijska kompetencija; usvajanje i učenje hrvatskoga jezika; rani jezični razvoj
(linguistic competence; communicative competence; acquisition and learning of the Croatian language; early language development)

Sažetak
Komuniciranje na materinskome jeziku primarna je kompetencija i preduvjet razvoja ostalih ključnih kompetencija (European Commission, 2005). Osnovicu uspješne komunikacije čini, dakako, jezična kompetencija, ali su također važne sociolingvistička, diskurzivna i strateška kompetencija. U vremenu promjena u hrvatskome obrazovnom sustavu pokušava se promijeniti pristup učenju i poučavanju materinskoga jezika. Na početku školovanja jezična se kompetencija ponajprije razvija poticanjem jezičnih djelatnosti: slušanja, govorenja, čitanja i pisanja. Nastavljajući aktivnosti vezane uz vještine slušanja i govorenja (dominantne u predškoli), u prvome razredu započinje usvajanje jezičnih djelatnosti čitanja i pisanja. Riječ je o važnome procesu koji utječe na razvoj komunikacijske kompetencije, ali i na usvajanje temeljnih elemenata lingvističke kompetencije kao što je npr. pravopisna, gramatička, leksička norma. Istraživanje je provedeno na uzorku od 300 ispitanika, učenika prvih razreda, u 8 različitih osnovnih škola Republike Hrvatske (gradska, prigradska, seoska). Uključivalo je testiranje lingvističke i komunikacijske kompetencije uz pomoć dvaju upitnika kojima je cilj bio provjera usvojenosti svih jezičnih djelatnosti. Rezultati su računalno obrađeni uz pomoć SPSS prgrama za ststistiku, a t-testom je utvrđeno postojanje statistički značajne razlike između opće razine lingvističke i komunikacijske kompetencije pri usvajanju hrvatskoga jezika. U većini prvih razreda, više od 60% učenika ima ocjenu odličan iz hrvatskoga jezika, dok takvu ocjenu prema broju bodova Gaussovom raspodjelom, u prosjeku, zaslužuje svaki treći učenik, što je 10% ukupnoga broja učenika. Istraživanje osvjetljava razvoj jezičnih kompetencija na početku školovanja te predstavlja prilog istraživanjima u procesu standardizacije početnoga čitanja i pisanja.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
227-2270729-0725 - Razvoj komunikacijske kompetencije u ranome diskursu hrvatskoga jezika (Pavličević-Franić, Dunja, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Poveznice na cjeloviti tekst rada:

Pristup cjelovitom tekstu rada

Citiraj ovu publikaciju:

Pavličević-Franić, Dunja; Aladrović, Katarina
Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti // Pretkonferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga jezika" / Bežen, Ante ; Pavličević-Franić, Dunja ; Požgaj-Hadži, Vesna (ur.).
Zagreb, 2007. str. 36-46 (pozvano predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Pavličević-Franić, D. & Aladrović, K. (2007) Jezične kompetencije učenika na početku školovanja - normativnost nasuprot pragmatičnosti. U: Bežen, A., Pavličević-Franić, D. & Požgaj-Hadži, V. (ur.)Pretkonferencijski zbornik Prvi specijalizirani znanstveni skup "Rano učenje hrvatskoga jezika".
@article{article, author = {Pavli\v{c}evi\'{c}-Frani\'{c}, Dunja and Aladrovi\'{c}, Katarina}, year = {2007}, pages = {36-46}, keywords = {lingvisti\v{c}ka kompetencija, komunikacijska kompetencija, usvajanje i u\v{c}enje hrvatskoga jezika, rani jezi\v{c}ni razvoj}, title = {Jezi\v{c}ne kompetencije u\v{c}enika na po\v{c}etku \v{s}kolovanja - normativnost nasuprot pragmati\v{c}nosti}, keyword = {lingvisti\v{c}ka kompetencija, komunikacijska kompetencija, usvajanje i u\v{c}enje hrvatskoga jezika, rani jezi\v{c}ni razvoj}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }
@article{article, author = {Pavli\v{c}evi\'{c}-Frani\'{c}, Dunja and Aladrovi\'{c}, Katarina}, year = {2007}, pages = {36-46}, keywords = {linguistic competence, communicative competence, acquisition and learning of the Croatian language, early language development}, title = {Student's Language Competences at the Beginning of Their Schooling - Normativism vs. Pragmaticality}, keyword = {linguistic competence, communicative competence, acquisition and learning of the Croatian language, early language development}, publisherplace = {Zadar, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font