Pregled bibliografske jedinice broj: 312367
Rukovođenje kriznim situacijama kod prometnih zagušenja
Rukovođenje kriznim situacijama kod prometnih zagušenja // Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje / Kaštela, Slobodan ; Steiner, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2007. str. 50-56 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 312367 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Rukovođenje kriznim situacijama kod prometnih zagušenja
(Emergency Management by Traffic Congestion)
Autori
Galović, Borivoj ; Marušić, Željko ; Grgić, Josip
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje
/ Kaštela, Slobodan ; Steiner, Sanja - Zagreb : Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti (HAZU), 2007, 50-56
ISBN
978-953-154-790-1
Skup
Znanstveni skup "Nezgode i nesreće u prometu i mjere za njihovo sprječavanje"
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 28.11.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Prometno zagušenje; zračna ambulanta; helikopterska medicinska pomoć; eksterni troškovi
(Traffic Congestion; Air Ambulance; Helicopter Emergency Medical Service; External Costs)
Sažetak
Promet ima nedvojbeno veliki pozitivni utjecaj na kvalitetu života svakog pojedinca i ukupni gospodarski razvitak zemlje. Nažalost, popratni negativni efekti, utjecaj na okoliš i ugrožavanje sigurnosti učesnika, generiraju enormne « eksterne troškove» . Zagušenje u prometu generira velike dodatne troškove te uzrokuje stres i frustraciju vozača, koji postaju skloni izvođenju rizičnih i hazardnih manevara, odnosno krizna situacija brzo prerasta u rizičnu i potencijalno prijeti nesrećom. Nesreća, pri visokom intenzitetu prometa može prouzročiti prometni kolaps. Česte pojave zagušenja u prometu, u pojedinim slučajevima brzo prerastaju u « prometni čep» i kolaps sustava te ih zbog takvih posljedica treba razmatrati i izjednačavati s kriznom situacijom. Slijedom navedenog, imperativno proizlazi potreba uspostave rukovođenja prometom, odnosno rukovođenja kriznim situacijama iz operativnih centara. Za djelotvorno rukovođenje, osim saznanja o uzrocima i plana djelovanja za eliminaciju krizne situacije i/ili ublažavanje posljedica nastale nesreće, za donašanje trenutno optimalnih odluka neophodna su geografsko – situaciona saznanja u realnom vremenu. Kad su u pitanju brzina, vrijeme i mogućnost djelovanja na širokom području, to je moguće jedino iz zraka – trećom dimenzijom prometovanja. Optimalna « zračna» operativa može se u rukovođenju prometom i kriznim situacijama koristiti za sva tri segmenta rukovođenja, nadzor u realnom vremenu, preventivu i sanaciju nesreće. Za optimalnu djelotvornost hitne medicinske pomoći neizostavno je udovoljenje djelovanja unutar tkzv. “ zlatnog sata” . Na širokom području, to može udovoljiti jedino helikopterska operativa za zbrinjavanje stradalnika (Helicopter Emergency Medical Service – HEMS) tj. decentralizirana mreža operativnih jedinica za djelovanje po čitavom teritoriju RH i sposobnošću djelovanja i unutar šire integrirane regije (međunarodno). To je nadogradnja a ne konkurencija u zbrinjavanju stradalnika cestovnim i pomorskim prijevoznim sredstvima. Slijedeći usvojeno načelo komplementarne prometne politike, odnosno politike usklađenja s temeljnim ciljevima integracije prometnog sustava u širu regiju, s aspekta normative, mora biti u cijelosti komplementarna globalno usvojenim normativima, te može značajno pridonijeti smanjenju eksternih troškova. U radu se ukazuje na primjere djelovanja HEMS operative u državama EU, čime je gotovo prepolovljen broj poginulih, kao i preporuke za djelotvornije rukovođenje kriznim situacijama odnosno zagušenjima u prometu.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport
POVEZANOST RADA
Projekti:
135-1352339-3045 - Strategijsko modeliranje razvoja zračnog prometa (Steiner, Sanja, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Fakultet prometnih znanosti, Zagreb