Pregled bibliografske jedinice broj: 312254
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka i nekih pokazatelja psihosocijalne prilagodbe djece predškolske dobi
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka i nekih pokazatelja psihosocijalne prilagodbe djece predškolske dobi // 15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa - prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija kroz interdisciplinarnost / Lopižić, Josip (ur.).
Dubrovnik: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2007. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 312254 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka i nekih pokazatelja psihosocijalne prilagodbe djece predškolske dobi
(The relationship between parenting practices and some indicators of children's psychosocial adjustment during the preschool period)
Autori
Brajša-Žganec, Andreja ; Letica, Iva
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa - prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija kroz interdisciplinarnost
/ Lopižić, Josip - Dubrovnik : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2007
Skup
15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa - prevencija, (re)habilitacija, psihoedukacija kroz interdisciplinarnost
Mjesto i datum
Cavtat, Hrvatska, 14.11.2007. - 17.11.2007
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
roditeljski odgojni postupci; disciplina; njega; razvojna očekivanja; socijalna ponašanja; socijalne vještine
(parenting practices; discipline; nurturing; developmental expectations; social behaviour; social skills)
Sažetak
Odnos između roditelja i djeteta ključan je za djetetov kako socioemocionalni tako i sveukupni razvoj. U ovom istraživanju željeli smo utvrditi odnos roditeljskog ponašanja- discipline i njege te razvojnih očekivanja roditelja od djeteta s dječjim socijalnim ponašanjima - agresivnim, prosocijalnim, anksioznim, i dječjim socijalnim vještinama - samokontrolom i odnosima s vršnjacima. U istraživanju je sudjelovalo 240 majki djece starijih vrtićkih grupa iz Zagreba i Velike Gorice, od čega 120 majki dječaka i 120 majki djevojčica. Za mjerenje roditeljskih odgojnih postupaka - discipline i njege te razvojnih očekivanja roditelja od djeteta koristili smo Upitnik roditeljskog ponašanja (Fox, 1994). Za mjerenje dječjeg socijalnog ponašanja - agresivnog, prosocijalnog i anksioznog, koristili smo Upitnik socijalnog ponašanja (Tremblay i sur., 1992), dok smo za mjerenje dječjih socijalnih vještina- samokontrole i odnosa s vršnjacima koristili Upitnik socijalnih vještina (Brajša-Žganec i Stankijević, 2006). Rezultati našeg istraživanja pokazuju da su dječaci agresivniji od djevojčica, a djevojčice imaju veću samokontrolu od dječaka. Spolne razlike nisu pronađene za prosocijalno i anksiozno ponašanje te za odnose s vršnjacima. Prvorođena djeca su agresivnija i anksioznija te imaju nižu samokontrolu i lošije odnose s vršnjacima od kasnije rođene djece. Prvorođena i kasnije rođena djeca ne razlikuju se u prosocijalnom ponašanju. Roditeljska disciplina koja uključuje verbalno i fizičko kažnjavanje pokazala se kao statistički značajan prediktor dječje agresivnosti, anksioznosti, samokontrole i odnosa s vršnjacima. Roditeljska njega statistički značajno predviđa dječje prosocijalno ponašanje, samokontrolu i odnose s vršnjacima, dok razvojna očekivanja roditelja od djeteta statistički značajno predviđaju samo dječje prosocijalno ponašanje. Rezultati klaster analize pokazuju da 31% ispitanih majki primjenjuje autoritativan stil odgoja.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941558-1527 - Odrednice roditeljstva, obiteljski odnosi i psihosocijalna dobrobit djece (Raboteg-Šarić, Zora, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Andreja Brajša-Žganec
(autor)