Pregled bibliografske jedinice broj: 311745
Obrasci konzumiranja psihoaktivnih tvari i aktivnosti u slobodnom vremenu učenika osnovne škole
Obrasci konzumiranja psihoaktivnih tvari i aktivnosti u slobodnom vremenu učenika osnovne škole // Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarrnost / Lopižić, Josip (ur.).
Zagreb: Naklada Slap, 2007. (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 311745 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Obrasci konzumiranja psihoaktivnih tvari i aktivnosti u slobodnom vremenu učenika osnovne škole
(Patterns of substance use and leisure activities among elementary school schildren)
Autori
Anić, Petra ; Brdar, Ingrid
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Prevencija - (re)habilitacija - psihoedukacija - kroz interdisciplinarrnost
/ Lopižić, Josip - Zagreb : Naklada Slap, 2007
Skup
15. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum
Cavtat, Hrvatska, 14.11.2007. - 17.11.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
alkohol; pušenje; obrasci konzumiranja; aktivnosti u slobodnom vremenu
(alcohol; smoking; patterns of substance use; leisure activities)
Sažetak
Brojna su istraživanja opisala način konzumiranja pojedinih psihoaktivnih tvari (nikotina, kofeina i alhohola), ali malo je podataka o obrascima konzumiranja, odnosno različitim kombinacijama psihostimulansa. Cilj rada bio je utvrditi mogu li se učenici podijeliti u grupe prema različitim kombinacijama psihostimulansa koje konzumiraju, a potom usporediti dobivene grupe prema različitim obilježjima. U ispitivanju je sudjelovalo 1216 učenika (podjednako oba spola) od 11 do 12 godina. Prikupljeni su podaci o školskom uspjehu, anksioznosti i samopoštovanju, zadovoljstvu životom i načinu provođenja slobodnog vremena. Učenici su pomoću klaster analize svrstani u tri grupe: 1) učenike koji uopće ne konzumiraju psihoaktivne tvari, 2) učenike koji u velikoj mjeri uzimaju sve psihoaktivne tvari i 3) učenike koji umjereno konzumiraju pivo i vino. Ove grupe učenika značajno se razlikuju u većini ispitanih varijabli. Učenici u grupi koja uopće ne konzumira psihoaktivne tvari imaju najbolji školski uspjeh, najmanje su anskiozni, a imaju najviše samopoštovanje i zadovoljstvo životom. U usporedbi s ostalim učenicima, u slobodnom vremenu više čitaju, manje gledaju TV, manje vremena provode s prijateljima i manje izlaze. Grupa koja dosta konzumira sve psihoaktivne tvari ima najlošiji školski uspjeh, najvišu anksioznost i najniže samopoštovanje. Ovi učenici više od drugih slobodno vrijeme provode u odmoru, igri, slušanju glazbe, u radu na kompjuteru, s prijateljima i u izlascima. Grupa koja konzumira pivo i vino u gotovo svim ispitanim varijablama nalazi se između prve dvije grupe. Za školske psihologe posebno je zanimljiva skupina učenika koja dosta upotrebljava sve vrste psihoaktivnih tvari. Iako je u toj skupini manji broj učenika, oni predstavljaju rizičnu grupu zbog svojih obilježja (lošeg školskog uspjeha, anksiozni i niskog samopoštovanja). Konzumacija ostalih psihoaktivnih tvari (marihuane, heroina i kokaina) utvrđena je kod malog broja učenika. Moguće promjene učestalosti i obrazaca konzumacije psihoaktivnih tvari u funkciji dobi trebalo bi utvrditi longitudinalnim istraživanjem.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Filozofski fakultet, Rijeka