Pregled bibliografske jedinice broj: 311744
Teškoće pisanja kod osoba s afazijom
Teškoće pisanja kod osoba s afazijom // Plava knjiga sažetaka / Ferić Šlehan M., Kranželić, V., Stošić, J. (ur.).
Zagreb, 2007. str. 160-161 (poster, nije recenziran, sažetak, ostalo)
CROSBI ID: 311744 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Teškoće pisanja kod osoba s afazijom
(Writting difficulties in people with aphasia)
Autori
Leko, Ana ; Prizl Jakovac, Tatjana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, ostalo
Izvornik
Plava knjiga sažetaka
/ Ferić Šlehan M., Kranželić, V., Stošić, J. - Zagreb, 2007, 160-161
Skup
7. međunarodni znanstveni skup
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2007. - 16.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Afazija; Pisanje; Agrafija
(Aphasia; Writing; Agraphia)
Sažetak
Afazija je stečeni komunikacijski poremećaj uzrokovan oštećenjem mozga koji se očituje kao smanjena mogućnost prijenosa ili razmjene informacija i osjećaja putem govora, ali isto tako može doći i do oštećenja pisanja, razumijevanja, te čitanja. Funkcionalne posljedice teškoća čitanja i pisanja mogu biti značajne. Unatoč činjenici da je kod većine osoba s afazijom razumijevanje i produkcija pisanih riječi oštećena, terapija usmjerena direktno na poboljšanje sposobnosti čitanja i pisanja, vrlo često je, prilično ograničena. Među komunikacijskim poremećajima koji se javljaju kao posljedica moždanog udara, traumatskog oštećenja mozga ili drugih neuroloških oštećenja, agrafiji se pridavalo najmanje pažnje iz više razloga. Vrlo često se govor doživljava kao osnovno funkcionalno komunikacijsko sredstvo, i u skladu s tim, jezični poremećaji su glavni predmet u dijagnosticiranju i terapiji. Također se smatra da je pisanje podređeno govoru kako u neurološkoj organizaciji, tako i u redoslijedu stjecanja vještina, što dovodi do sveopćeg stava da su lingvistički problemi (npr. greške u gramatici i prisjećanju riječi) prisutni u pisanju odrazi problema u govoru. Tek se zadnjih desetljeća znanstveno istraživalo uredno pisanje. Istraživanja patološkog pisanja kod urednih ispitanika, te norme urednog pisanja, potrebne su kako bi se poremećaji pisanja mogli objektivno i dosljedno procjenjivati. Istraživanja navode da kod ispitanika s Brocinom afazijom pisani jezik slijedi obrazac govora te je stoga pisanje obično oštećeno barem u istoj mjeri kao i govor, dok je čitanje slabije zahvaćeno. Kod osoba s Wernickeovom afazijom njihov rukopis je očuvan dok je sadržaj napisanog nejasan. Osobe s Wernickeovom afazijom produciraju tečno, ali parafazično pisanje koje je odraz njihovog neorganiziranog govora. Ovisno o mjesto ozljede u mozgu, kod nekih osoba mogu biti prisutne aleksija i agrafija, dok drugi mogu čitati na funkcionalnoj razini i pisati onako kako i govore. I rezultati našeg trogodišnjeg ispitivanja tumače se u skladu s tim, no naglasak se stavlja na analizu pogrešaka u čitanju i pisanju ovisno o vrsti afazije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Pedagogija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-0000000-2350 - Afazije i traumatska oštećenja mozga (Prizl-Jakovac, Tatjana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb