Pregled bibliografske jedinice broj: 31090
Entre la Dalmatie et l'Europe Cetrale: Y a-t-il un Exultet de Zagreb?
Entre la Dalmatie et l'Europe Cetrale: Y a-t-il un Exultet de Zagreb? // Zagreb i glazba - Zagreb and Music 1094-1994 / Tuksar, S. (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 1988. str. 57-68 (predavanje, međunarodna recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
CROSBI ID: 31090 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Entre la Dalmatie et l'Europe Cetrale: Y a-t-il un Exultet de Zagreb?
(Between Dalmatia and Central Europe: is there any Exultet from Zagreb?)
Autori
Livljanić, Katarina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni
Izvornik
Zagreb i glazba - Zagreb and Music 1094-1994
/ Tuksar, S. - Zagreb : Hrvatsko muzikološko društvo, 1988, 57-68
Skup
Zagreb i hrvatske zemlje kao most između srednjoeuropskih i mediteranskih glazbenih kultura
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 28.09.1994. - 01.10.1994
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Međunarodna recenzija
Ključne riječi
Exultet;; la melodie beneventaine; cathedrale de Zagreb; Dalmatie
(Exultet; beneventain melodies; Zagreb cathedral; Dalmatia)
Sažetak
Liturgijski koralni recitativ kojega đakon u noći Velike Subote pjeva kao blagoslov uskrsnoj svijeći uvijek je zanimljiv i vrlo indikativan seizmograf u istraživanju glazbenoliturgijskih tradicija srednjovjekovnoga eklezijalnoga lokaliteta. Zagrebačka je stolnica tijekom četiri stoljeća nakon osnutka biskupije imala vlastitu tradiciju pjevanja Exulteta: ona se priklanja grupi rimskih melodija s takoznavim Vulgata predslovljem. U razdoblju rukopisnih izvora koji prethode tiskanju standardnoga misala 1511. godine moguće je uočiti nekoliko zanimljivih podataka: veliku povezanost zagrebačkih s mađarskim rukopisima do 13. stoljeća, formiranje male oaze zagrebačkih melodijskih i tekstualnih značajki Exultet-napjeva tijekom 13. i 14. st., te veću individuaciju uzorka u svakome od kasnijih izvora tijekom 15. i 16. st. Ispitivanje samo jednog segmenta zagrebačke liturgijske prakse upućuje na odrđene zakonitosti javljanja melodijskih i tekstualnih varijanti u Exultetu kako se pjevao u zagerbačkoj stolnoj crkvi. U širem bi kontekstu one mogle sugerirati postojanje elemenata nekoga zagrebačkog koralnog dijalekta.
Izvorni jezik
Fra
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
POVEZANOST RADA
Ustanove:
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti
Profili:
Katarina Livljanić
(autor)