Pregled bibliografske jedinice broj: 309844
Terenska nastava u povijesnom pejsažu
Terenska nastava u povijesnom pejsažu // 2. Međunarodni intenzivni seminar waldorfske pedagogije Zagreb - Beč
Daruvar, Hrvatska, 2004. (pozvano predavanje, nije recenziran, neobjavljeni rad, stručni)
CROSBI ID: 309844 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Terenska nastava u povijesnom pejsažu
(Fieldwork Education in the Historical Landscape)
Autori
Schejbal, Berislav
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, neobjavljeni rad, stručni
Skup
2. Međunarodni intenzivni seminar waldorfske pedagogije Zagreb - Beč
Mjesto i datum
Daruvar, Hrvatska, 12.07.2004. - 24.07.2004
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
Daruvar; učenici; izlet; teren; pejsaž; nastava; arheologija; povijest; lokaliteti; Stari grad Sirač; manastir Pakra; Općina Sirač
(Daruvar; students; excursion; fieldwork; landscape; education; archaeology; history; sites; Stari grad Sirač; ortodox monastery Pakra; Municipality Sirač)
Sažetak
U programu jednodnevnog izleta tijekom seminara održano je i predavanje na lokalitetima Stari grad Sirač i manastir Pakra u Općini Sirač. Wladorfskim učiteljima i odgajateljima prikazane prednosti terenske nastave učenja povijesti na dva različita lokaliteta, jednom arheološkom i jednom povijesnom. Srednjovjekovni Stari grad Sirač (13./14. st.) je devastirani arheološki lokalitet s vidljivim rudimentima sačuvanih fortifikacija . Upravo su započela arheološka istraživanja i konzervacija arhitekture. Svojim strateškom pozicijom utvrda se ističe na klisuri iznad pripadajućeg naselja i kanjona rijeke Bijele. Klisura je ispresjecana pećinama. Povijest pravoslavnog manastira Pakra s vrlo očuvanom crkvom (1779.) i ruševnim manastirskim objektima u šumovitom kanjonu rijeke Pakre u pobrđu Papuka važna je za povijest poslijeturskog perioda ovih krajeva. Položaj manastira u pejsažu, njegovo arhitektonsko-konzervatorsko stanje, monumentala crkva s velikim ikonostasom snažno senzibilizira svakog posjetitelja. Štoviše, manastir je napušten, u njemu nema više monaha. Na brežuljku iznad na groblju vidi se ruševina kapele. Oba primjera ukazuju da terenski način nastave u dojmljivom romantičarskom pejsažu ukoliko je argumentiran i s npr. lokalnim legendama i sačuvanom povijesnom topografijom i toponimijom ("vidite, zato se ovo brdo / rijeka / šuma / selo zove . . . odnosno njegova etimologija dolazi od . . . ") zainteresira i zaintrigira učenika, ostavlja na njega dubok dojam i potiče ga na samostalno istraživanje, stjecanje spoznaja i usvajanje novih znanja pogotovo ako su ispričana događanja smještena u kontekst povijesnih europskih zbivanja ili dokumentirana recentnim arheološkim materijalom.
Izvorni jezik
Engleski
Znanstvena područja
Pedagogija, Povijest, Arheologija
Napomena
Ljetni dio programa 2. Međunarodnog intenzivnog seminara waldorfske pedagogije Zagreb - Beč u organizaciji Učiteljskog fakulteta Zagreb i Zentrum für Kultur und Pädagogik Wien održao se u Daruvaru u Centru Rudolf Štajner.
POVEZANOST RADA