Pregled bibliografske jedinice broj: 306007
Što nam komunikacijski poremećaji otkrivaju o socijalnoj kogniciji i jeziku?
Što nam komunikacijski poremećaji otkrivaju o socijalnoj kogniciji i jeziku? // Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima : knjiga sažetaka sa 7. međunarodnog znanstvenog skup = Research in educational and rehabilitation science : book of abstracts of the 7th international scientific conference / Ferić-Šlehan, Martina ; Kranželić, Valentina ; Stošić, Jasmina (ur.).
Zagreb, 2007. str. 110-110 (predavanje, nije recenziran, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 306007 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Što nam komunikacijski poremećaji otkrivaju o socijalnoj kogniciji i jeziku?
(What do communication disorders reveal about social cognition and language?)
Autori
Ivšac, Jasmina ; Cepanec, Maja ; Lulić, Sonja ; Šimleša, Sanja
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima : knjiga sažetaka sa 7. međunarodnog znanstvenog skup = Research in educational and rehabilitation science : book of abstracts of the 7th international scientific conference
/ Ferić-Šlehan, Martina ; Kranželić, Valentina ; Stošić, Jasmina - Zagreb, 2007, 110-110
ISBN
978-953-6418-58-9
Skup
7. međunarodni znanstveni skup Istraživanja u edukacijsko-rehabilitacijskim znanostima
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 14.06.2007. - 16.06.2007
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Nije recenziran
Ključne riječi
komunikacijski poremećaji; socijalna kognicija; jezik
(communication disorders; social cognition; language)
Sažetak
U skupini djece koja ne dostižu miljokaze u komunikaciji i jeziku postoji mnoštvo razvojnih profila različitoga porijekla. Dugogodišnje kliničko iskustvo i prikupljanje podataka unutar Kabineta za ranu komunikaciju je pokazalo da opsežna procjena kognitivnih, komunikacijskih i jezičnih sposobnosti otkriva složeni niz uzroka samih poremećaja. Kabinet za ranu komunikaciju je usmjeren na psihološku i logopedsku procjenu djece rane predškolske dobi s komunikacijskim ili jezičnim kašnjenjima/poremećajima. Na temelju dugogodišnjeg prikupljanja podataka o djeci (n=400) koja su prošla kroz Kabinet za ranu komunikaciju, raščlanjeni su njihovi predjezični i jezični parametri u skladu s dijagnostičkim kategorijama (poremećaji autističnog spektra, pragmatički jezični poremećaj, jezično kašnjenje/poremećaj). Glavne okosnice istraživanja su vještine združene pažnje, intencionalnost, socijalna odgovorljivost i jezično razumijevanje. Dio raščlambe podataka se odnosi na opis graničnih slučajeva te uvrđivanje njihove pripadnosti pojedinoj dijagnostičkoj kategoriji uz pomoć obilježja socijalne kognicije. Mogući medicinski i okolinski čimbenici su također uzeti u obzir. Dobiveni rezultati potvrđuju da su obilježja socijalne kognicije povezana s manifestacijama komunikacijskih i razvojnih jezičnih poremećaja. Najprije, teškoće na području socijalne interakcije i slabije razumijeavnje intencija drugih ljudi su jedni od glavnih čimbenika koji se vežu uz poremećaje autističnoga spektra. Nadalje, djeca s pragmatičkim jezilnim poremećajem ne zadovoljavaju kriterije za autizam, ali ispoljavaju određene probleme u aspektu socijalne kognicije. Zbog njihovih teškoća u uporabi i strukturi jezika, velika se pozornost pridaje finim razlikama između pragmatičkih teškoća i autizma. Postoji i skupina djece koja nemaju zajednička obilježja s navedenim poremećajima, ali ipak u ranome razdoblju imaju usporeni tijek razvoja socijalne kognicije. Pojedini autori dovode u vezu rana obilježja socijalne kognicije i posebne jezične teškoće.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Politologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
013-1081870-2627 - Kognitivni i jezični razvoj u djece s neurorazvojnim rizikom (Ljubešić, Marta, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb