Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 304234

Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača


Lamza Posavec, Vesna; Rihtar, Stanko
Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača // Društvena istraživanja, 16 (2007), 1-2; 73-97 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 304234 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača
(The Possible Influence of Published Results of Pre-Election Polls on the Behaviour of Voters in Elections)

Autori
Lamza Posavec, Vesna ; Rihtar, Stanko

Izvornik
Društvena istraživanja (1330-0288) 16 (2007), 1-2; 73-97

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
istraživanje javnoga mnijenja; utjecaj predizbornih anketa; bandwagon-učinak; underdog-učinak; izborno ponašanje
(public opinion research; influence of pre-election polls; bandwagon-effect; underdog-effect; electoral behaviour)

Sažetak
U istraživanju se nastojao procijeniti mogući utjecaj publiciranih rezultata predizbornih anketa na glasačke preferencije i namjeru izlaska na izbore. Pritom se pošlo od pretpostavke da je izravan utjecaj na glasače moguć ako su zadovoljeni sljedeći uvjeti: da su vidjeli ili čuli rezultate takvih anketa, da poznaju njihove rezultate i vjeruju u njihovu vjerodostojnost. Podaci su prikupljeni na reprezentativnim uzorcima punoljetnoga stanovništva Hrvatske u zadnja tri dana izborne kampanje uoči izbora za Hrvatski sabor 2003. i prvoga kruga izbora za predsjednika Republike Hrvatske 2005. godine. Rezultati ponajprije sugeriraju da je čak i teorijski utjecaj tada publiciranih istraživanja bio razmjerno malen. Pokazalo se, nadalje, da je u istraživanju iz 2003. onih na koje se teorijski moglo utjecati bilo najviše među potencijalnim glasačima tada drugoplasiranoga SDP-a, a u istraživanju uoči izbora 2005. među mogućim glasačima vodećega predsjedničkoga kandidata Stjepana Mesića. Međutim, pokazalo se da su uočene razlike pozitivno povezane s naobrazbom i nekim drugim demografskim osobinama ispitanika, ali ne i s pokazateljima mogućeg utjecaja predizbornih istraživanja. Rezultati su u skladu s nalazima većine istraživanja provedenih u svijetu, a iz kojih proizlazi da nema uvjerljivih znanstvenih dokaza o značajnijem izravnom utjecaju publiciranih rezultata istraživanja javnoga mnijenja na izborno ponašanje pojedinaca.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Projekti:
194-1941558-1523 - Istraživanje javnoga mnijenja i masovnih medija (Ferić, Ivana, MZOS ) ( CroRIS)

Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb

Profili:

Avatar Url Vesna Lamza-Posavec (autor)

Avatar Url Stanko Rihtar (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Lamza Posavec, Vesna; Rihtar, Stanko
Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača // Društvena istraživanja, 16 (2007), 1-2; 73-97 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
Lamza Posavec, V. & Rihtar, S. (2007) Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača. Društvena istraživanja, 16 (1-2), 73-97.
@article{article, author = {Lamza Posavec, Vesna and Rihtar, Stanko}, year = {2007}, pages = {73-97}, keywords = {istra\v{z}ivanje javnoga mnijenja, utjecaj predizbornih anketa, bandwagon-u\v{c}inak, underdog-u\v{c}inak, izborno pona\v{s}anje}, journal = {Dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, volume = {16}, number = {1-2}, issn = {1330-0288}, title = {Mogu\'{c}i utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno pona\v{s}anje bira\v{c}a}, keyword = {istra\v{z}ivanje javnoga mnijenja, utjecaj predizbornih anketa, bandwagon-u\v{c}inak, underdog-u\v{c}inak, izborno pona\v{s}anje} }
@article{article, author = {Lamza Posavec, Vesna and Rihtar, Stanko}, year = {2007}, pages = {73-97}, keywords = {public opinion research, influence of pre-election polls, bandwagon-effect, underdog-effect, electoral behaviour}, journal = {Dru\v{s}tvena istra\v{z}ivanja}, volume = {16}, number = {1-2}, issn = {1330-0288}, title = {The Possible Influence of Published Results of Pre-Election Polls on the Behaviour of Voters in Elections}, keyword = {public opinion research, influence of pre-election polls, bandwagon-effect, underdog-effect, electoral behaviour} }

Časopis indeksira:


  • Current Contents Connect (CCC)
  • Web of Science Core Collection (WoSCC)
    • Social Science Citation Index (SSCI)
    • SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
  • Scopus


Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • Sociological Abstracts
  • Social SciSearch
  • Research Alert





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font