Pregled bibliografske jedinice broj: 304234
Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača
Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača // Društvena istraživanja, 16 (2007), 1-2; 73-97 (međunarodna recenzija, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 304234 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Mogući utjecaj objavljenih rezultata predizbornih anketa na izborno ponašanje birača
(The Possible Influence of Published Results of Pre-Election Polls on the Behaviour of Voters in Elections)
Autori
Lamza Posavec, Vesna ; Rihtar, Stanko
Izvornik
Društvena istraživanja (1330-0288) 16
(2007), 1-2;
73-97
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
istraživanje javnoga mnijenja; utjecaj predizbornih anketa; bandwagon-učinak; underdog-učinak; izborno ponašanje
(public opinion research; influence of pre-election polls; bandwagon-effect; underdog-effect; electoral behaviour)
Sažetak
U istraživanju se nastojao procijeniti mogući utjecaj publiciranih rezultata predizbornih anketa na glasačke preferencije i namjeru izlaska na izbore. Pritom se pošlo od pretpostavke da je izravan utjecaj na glasače moguć ako su zadovoljeni sljedeći uvjeti: da su vidjeli ili čuli rezultate takvih anketa, da poznaju njihove rezultate i vjeruju u njihovu vjerodostojnost. Podaci su prikupljeni na reprezentativnim uzorcima punoljetnoga stanovništva Hrvatske u zadnja tri dana izborne kampanje uoči izbora za Hrvatski sabor 2003. i prvoga kruga izbora za predsjednika Republike Hrvatske 2005. godine. Rezultati ponajprije sugeriraju da je čak i teorijski utjecaj tada publiciranih istraživanja bio razmjerno malen. Pokazalo se, nadalje, da je u istraživanju iz 2003. onih na koje se teorijski moglo utjecati bilo najviše među potencijalnim glasačima tada drugoplasiranoga SDP-a, a u istraživanju uoči izbora 2005. među mogućim glasačima vodećega predsjedničkoga kandidata Stjepana Mesića. Međutim, pokazalo se da su uočene razlike pozitivno povezane s naobrazbom i nekim drugim demografskim osobinama ispitanika, ali ne i s pokazateljima mogućeg utjecaja predizbornih istraživanja. Rezultati su u skladu s nalazima većine istraživanja provedenih u svijetu, a iz kojih proizlazi da nema uvjerljivih znanstvenih dokaza o značajnijem izravnom utjecaju publiciranih rezultata istraživanja javnoga mnijenja na izborno ponašanje pojedinaca.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
194-1941558-1523 - Istraživanje javnoga mnijenja i masovnih medija (Ferić, Ivana, MZOS ) ( CroRIS)
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Current Contents Connect (CCC)
- Web of Science Core Collection (WoSCC)
- Social Science Citation Index (SSCI)
- SCI-EXP, SSCI i/ili A&HCI
- Scopus
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- Sociological Abstracts
- Social SciSearch
- Research Alert