Pregled bibliografske jedinice broj: 286152
Gospodarski pojas - strateški čimbenik prometno-gospodarskog sustava Republike Hrvatske
Gospodarski pojas - strateški čimbenik prometno-gospodarskog sustava Republike Hrvatske // Naše more : znanstveni časopis za more i pomorstvo, 52 (2005), 1-2; 1-12 (podatak o recenziji nije dostupan, izvorni znanstveni rad, znanstveni)
CROSBI ID: 286152 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Gospodarski pojas - strateški čimbenik prometno-gospodarskog sustava Republike Hrvatske
(Exclusive Economic Zone - a Strategic Factor of Transport-Economic System in the Republic of Croatia)
Autori
Miloš, Ivan ; Rudić, Dušan
Izvornik
Naše more : znanstveni časopis za more i pomorstvo (0469-6255) 52
(2005), 1-2;
1-12
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, izvorni znanstveni rad, znanstveni
Ključne riječi
pomorsko dobro; gospodarski pojas; koncesija; međunarodni koridori; sigurnost; kabotaža; prirodno bogatstvo; međunarodne konvencije; baština čovječanstva; supstrat
(martime property; exclusive economic zone; concession; international corridors; safety; cabotage; natural resources; international conventions; mankind heritage; substratum)
Sažetak
Gospodarski pojas Republike Hrvatske predstavlja strukturno složen i heterogen a po prirodnim bogatstvima i međunarodnim prometnim koridorima, jedinstven i za Hrvatsku osobito važan sustav. Iznimna prirodna bogatstva i nedvojbene geoprometne komparativne prednosti koje pruža Jadransko more, a time i hrvatski gospodarski pojas, za našu zemlju nisu i ne mogu nikada biti sami po sebi svrhom, nego su sredstvo za ostvarenje određenog cilja. Unatoč većem broju administrativnih strategija o prometnom i ostalom razvitku Hrvatske, koje su donijete ode 1991. do danas, u praksi je nemoguće prepoznati i dokazati postojanje konkretnoga ili stvarnog cilja naše države, a time ni sredstava i metoda za njegovo ostvarenje na području gospodarskoga pojasa. Iz brojnih pozitivnih svjetskih iskustava i modela za učinkovito upravljanje morem i morskim bogatstvima, među kojima je i strategija susjedne Slovenije, koja je utvrđena još 1978. godine, može se zaključiti da se prirodni resursi i geoprometne komparativne prednosti ne mogu iskoristiti modelom apsolutno slobodne i neregulirane tržišne ''utakmice''. Umjesto toga, u ovom istraživanju ponuđen je model logistike središnje državne vlasti, koja bi trebala, u kombinaciji slobodnog tržišta i u svijetu uobičajenih državnih protekcionizama, osigurati uvjete za rad i razvoj slobodnog poduzetništva na području pomorskoga gospodarskog pojasa, a u kombinaciji s morskim područjima i resursima njegova okruženja, uz uporabu koncesija kao međunarodno priznatog i dokazanog instituta za učinkovito korištenje javnim dobrom (dobrom u općoj upotrebi), kao što je more i pomorsko dobro na području naše zemlje.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Ekonomija
Citiraj ovu publikaciju:
Časopis indeksira:
- Scopus