Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 283911

Ideja i praksa virtuoziteta u glazbenom izvoditeljstvu u prvoj polovini 19. stoljeća


Tuksar, Stanislav
Ideja i praksa virtuoziteta u glazbenom izvoditeljstvu u prvoj polovini 19. stoljeća // Ivan Padovec (1800-1873) i njegovo doba : radovi s međunarodnog znanstvenog skupa / Katalinić, Vjera ; Majer-Bobetko, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2006. str. 9-16 (poster, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 283911 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Ideja i praksa virtuoziteta u glazbenom izvoditeljstvu u prvoj polovini 19. stoljeća
(Idea and Practice of Virtuosity in Music Performing in the First Half of the 19th Century)

Autori
Tuksar, Stanislav

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Ivan Padovec (1800-1873) i njegovo doba : radovi s međunarodnog znanstvenog skupa / Katalinić, Vjera ; Majer-Bobetko, Sanja - Zagreb : Hrvatsko muzikološko društvo, 2006, 9-16

ISBN
953-6090-16-3

Skup
Međunarodni znanstveni skup Ivan Padovec (1800-1873) i njegovo doba

Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska; Varaždin, Hrvatska, 28.09.2000. - 30.09.2000

Vrsta sudjelovanja
Poster

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
virtuozitet; glazbeno izvoditeljstvo; 19. stoljeće
(virtuosity; musical performance; 19th century)

Sažetak
Realna pojava virtuoza i prateći pojam mogu se trasirati u razdoblje manufakture između kasne renesanse i kraja baroka. Sam termin ima etimologijski korijen u latinskoj riječi virtus (vrlina, sposobnost), odnosno talijanskoj virtù , označavajući osobu, odnosno individualnu vještinu iznad prosjeka u području manualnih radnih sposobnosti. Na području umjetnosti, poglavito glazbe, bit će tako označavane osobe idealnih izvoditeljskih postignuća. U razdoblju feudalizma imat će to označavanje i “ štih” distance spram manualnog (i plaćenog) rada te figurirati kao protuteža renesansnom idealu “ univerzalnog čovjeka” , ali u području glazbe će postavljati i zahtjeve za jedinstvom kompozicijskih i izvodilačkih sposobnosti. Promjenu u ideji, stavu i praksi donosi razdoblje ranog romantizma i početak industrijske revolucije. Puka tehnička vještina shvaća se isuviše bliskom strojevnom mehanicizmu i naglasak se pomiče na nadmoć “ duhovnog” nad “ materijalnim” . Vodeći njemački filozof i estetičar G.W.F. Hegel ustanovit će tijekom 1820-ih u svojim Vorlesungen über die Ästhetik da kad “ virtuoznost dostigne svoj vrhunac, ona ne samo da svjedoči o takvom vladanju nad vanjskom stvari koja nas zadivljuje, već također ističe neograničenu unutarnju slobodu, jer kao od šale stalno prevladava samu sebe u svladavanju prividno nesavladivih poteškoća” . I dalje: “ U ovakvom izvođenju uživamo u onome što predstavlja vrhunac glazbenog života i doživljavamo čudesan misterij, koji se sastoji u tome što se jedno vanjsko oruđe pretvara u organ koji je potpuno oživotvoren duhom” . U ovim se shvaćanjima zrcali pobjedonosni i još podosta naivni optimizam mladog građanstva u ranoj fazi modernog industrijskog kapitalizma gdje se navodna supremacija subjekta nad materijom kao mrtvim objektom uzdiže do transcendentnog ushita nad uspjehom vlastite sudbine. Ovu sliku rane građanske samosvijesti u području glazbe najbolje utjelovljuju prije nove velike mijene senzibiliteta 1848. Niccolò Paganini i Frédéric Chopin, u čijem se statusu očituje dvojstvo kulta genija ili kao satanskog majstora manipulacije ili kao od masa neshvaćene nadprosječne veličine. Iako u ovom razdoblju još uvijek prevladava model virtuoza skladatelja-interpreta u jednoj osobi, možda upravo dvojnost paralelnog postojanja i djelovanja Roberta i Clare Schumann po prvi put nagovješta definitivno razdvajanje ovih dviju sposobnosti i djelatnosti, smještajući virtuozitet kao komponentu u područje umjetnosti interpretacije.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
0213001

Ustanove:
Muzička akademija, Zagreb

Profili:

Avatar Url Stanislav Tuksar (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Tuksar, Stanislav
Ideja i praksa virtuoziteta u glazbenom izvoditeljstvu u prvoj polovini 19. stoljeća // Ivan Padovec (1800-1873) i njegovo doba : radovi s međunarodnog znanstvenog skupa / Katalinić, Vjera ; Majer-Bobetko, Sanja (ur.).
Zagreb: Hrvatsko muzikološko društvo, 2006. str. 9-16 (poster, nije recenziran, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Tuksar, S. (2006) Ideja i praksa virtuoziteta u glazbenom izvoditeljstvu u prvoj polovini 19. stoljeća. U: Katalinić, V. & Majer-Bobetko, S. (ur.)Ivan Padovec (1800-1873) i njegovo doba : radovi s međunarodnog znanstvenog skupa.
@article{article, author = {Tuksar, Stanislav}, year = {2006}, pages = {9-16}, keywords = {virtuozitet, glazbeno izvoditeljstvo, 19. stolje\'{c}e}, isbn = {953-6090-16-3}, title = {Ideja i praksa virtuoziteta u glazbenom izvoditeljstvu u prvoj polovini 19. stolje\'{c}a}, keyword = {virtuozitet, glazbeno izvoditeljstvo, 19. stolje\'{c}e}, publisher = {Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska; Vara\v{z}din, Hrvatska} }
@article{article, author = {Tuksar, Stanislav}, year = {2006}, pages = {9-16}, keywords = {virtuosity, musical performance, 19th century}, isbn = {953-6090-16-3}, title = {Idea and Practice of Virtuosity in Music Performing in the First Half of the 19th Century}, keyword = {virtuosity, musical performance, 19th century}, publisher = {Hrvatsko muzikolo\v{s}ko dru\v{s}tvo}, publisherplace = {Zagreb, Hrvatska; Vara\v{z}din, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font