Pregled bibliografske jedinice broj: 282902
Neki aspekti socijalne kompetencije odraslih osoba s mentalnom retardacijom
Neki aspekti socijalne kompetencije odraslih osoba s mentalnom retardacijom, 2004., diplomski rad, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 282902 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Neki aspekti socijalne kompetencije odraslih osoba s mentalnom retardacijom
(Social Competence of Adults with Mental Retardation)
Autori
Oblak, Dina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Edukacijsko rehabilitacijski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
19.01
Godina
2004
Stranica
75
Mentor
Bratković, Daniela
Ključne riječi
mentalna retardacija; socijalna kompetencija
(mental retardation; social competence)
Sažetak
U našim se uvjetima još uvijek ne pridaje dovoljna važnost socijalnoj kompetenciji odraslih osoba s mentalnom retardacijom i malo je provedenih istraživanja koja su se bavila upravo ovim bitnim aspektom njihova života. Kako najnovije definicije mentalne retardacije uključuju i područje adaptivnih vještina, to nas vodi prema važnosti jasnijeg definiranja i određivanja pojma socijalne kompetencije općenito, ali i prema važnosti uočavanja složenih međuodnosa između tog pojma te pojmova adaptivnog ponašanja, socijalne adaptacije i socijalnog razvoja. Postignuta razina socijalne kompetencije smatra se jednim od bitnih kriterija kvalitete življenja odraslih osoba s mentalnom retardacijom zbog čega se javlja velika potreba utvrđivanja pojedinih njenih čimbenika, aspekata i obilježja upravo u odnosu na ove osobe. Nadalje, smatram kako bi daljnja istraživanja socijalne kompetencije, kreiranje novih ili prilagodba našim uvjetima već postojećih mjernih instrumenata kao i provođenje programa s ciljem podizanja razine socijalne kompetencije, u velikoj mjeri pridonijela i unaprijeđenju kvalitete življenja osoba s mentalnom retaradcijom. Osnovni cilj ovog rada bio je osvrnuti se na važnost socijalne kompetencije u odnosu na osobe s mentalnom retardacijom te dobiti jasniji uvid u jedan aspekt socijalne kompetencije odraslih osoba s mentalnom retardacijom, ovisno o uvjetima života u instituciji ili obitelji. Taj se aspekt socijalne kompetencije odnosi na mogućnost njihova snalaženja u užoj socijalnoj okolini. Pojedinačni je cilj rada bio usmjeren na utvrđivanje postojanja razlika u snalaženju u užoj okolini između skupina ispitanika iz obitelji i institucije. Rad je obuhvatio uzorke ispitanika – odrasle osobe s umjerenom i težom mentalnom retardacijom, 50 iz obitelji i 50 iz institucije. Izrađena je i primjenjena Skala procjene snalaženja u užoj okolini (U: Speck, O. (Ur): Erwachsenenbildung bei geistiger Behinderung. München: Ernst Reinhardt, 1982 ; prilagodile Teodorović, B. i Bratković, D., 1997). Za identificiranje statistički značajnih razlika između dva uzorka ispitanika obzirom na snalaženje u užoj okolini, primjenjena je robusna diskriminacijska analiza i jednofaktorska analiza varijance. Dobiveni su rezultati omogućili prihvaćanje postavljene hipoteze istraživanja. Utvrđena je statistički značajna razlika u snalaženju u užoj okolini između institucionaliziranih i osoba s mentalnom retardacijom koje žive u svojim obiteljima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija, Pedagogija, Demografija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0013112
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Daniela Bratković
(mentor)