Pregled bibliografske jedinice broj: 278221
Pitanja prostora u reformnim pokretima pedagogije od kraja 19. stoljeća do Drugog svjetskog rata
Pitanja prostora u reformnim pokretima pedagogije od kraja 19. stoljeća do Drugog svjetskog rata // Istraživanja o prostoru: zbornik radova znanstvenog kolokvija doktorske godine 2005./06. = Research space : proceedings of the colloquia of the 2005/06 doctoral year / Jurković, Sonja (ur.).
Zagreb: Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2006. str. 107-115
CROSBI ID: 278221 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Pitanja prostora u reformnim pokretima pedagogije od kraja 19. stoljeća do Drugog svjetskog rata
(The Question of Space in Reformist Pedagogical Movements from the End of the 19. Century to World War II)
Autori
Roth-Čerina, Mia
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Poglavlja u knjigama, znanstveni
Knjiga
Istraživanja o prostoru: zbornik radova znanstvenog kolokvija doktorske godine 2005./06. = Research space : proceedings of the colloquia of the 2005/06 doctoral year
Urednik/ci
Jurković, Sonja
Izdavač
Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Grad
Zagreb
Godina
2006
Raspon stranica
107-115
ISBN
953-6229-45-5
Ključne riječi
Nova škola, prostor škole, reformna pedagogija
(New school, school space, reformist pedagogy)
Sažetak
U osnovi reformnih pokreta pedagogije su aktivnost i uvažavanje djetetove prirode. Struktura odgojno-obrazovnog procesa u "novoj školi" traži prostor koji omogućuje slobodan izbor aktivnosti, slobodu u kretanju, mjesta predviđena za individualan rad, kao i mjesta namijenjena grupnom radu. Kontakt s vanjskim prostorom postaje ključan. Oprema postaje mobilna i ergonomski prilagođena djetetu kako bi se učenicima omogućilo učestvovanje u kreiranju različitih modaliteta rada. Zajednički prostori i komunikacijski prostori – intersticij škole – proširuju se i prožimaju s nastavnim. Nastoji se razviti osjećaj pripadnosti i zajedništva učenika, škole i zajednice. Škola, kao mjesto prvog susreta s društvom, s djetetom nastoji od početka razviti prijateljski odnos i pomoći mu da se razvije u samostalnu, slobodnu i sretnu ličnost. Osim objektivno mjerljivih utjecaja, važno je prepoznavanje i uvažavanje psihološke komponente prostora i utjecaja estetskog na duhovni razvoj djeteta, te njegovo uvažavanje u oblikovanju prostora škole. Zanimanje za slobodu i pluralizam u odgoju i obrazovanju na prostoru Hrvatske krajem 19. stoljeća i do početka Drugog svjetskog rata pratilo je nove pedagoške ideje u Europi i svijetu. Poseban odjek imali su pokret za umjetnički odgoj, pokret za ručni rad, pokret za odgoj u prirodi te pokret radne škole. Arhitektonski odgovor na nove pedagoške modele koji doprinosi pojavi novih tipologija školskih zgrada u svijetu, u Hrvatskoj će na arhitekturu škola djelovati posredno. Vrijedni primjeri hrvatske međuratne arhitekture realizirani u domeni zgrada za odgoj i obrazovanje, uvršteni u međunarodnu arhitektonsku baštinu 20. stoljeća, tek nakon realizacije bit će prepoznati kao adekvatan prostorni okvir za implementaciju novih načela pedagogije.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Arhitektura i urbanizam
POVEZANOST RADA