Pregled bibliografske jedinice broj: 271836
(RE)KONSTRUKCIJE IDENTITETA U UDŽBENIČKOJ PRODUKCIJI. Analiza sadržaja udžbenika za prva četiri razreda osnovne škole od 1945. do danas.
(RE)KONSTRUKCIJE IDENTITETA U UDŽBENIČKOJ PRODUKCIJI. Analiza sadržaja udžbenika za prva četiri razreda osnovne škole od 1945. do danas. // Narodna umjetnost. Hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku., 43 (2006), 2; 67-94 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 271836 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
(RE)KONSTRUKCIJE IDENTITETA U UDŽBENIČKOJ PRODUKCIJI. Analiza sadržaja udžbenika za prva četiri razreda osnovne škole od 1945. do danas.
(Identity (Re)constructions through the Production of Text Books. Content Analysis of Text Books for the First Four Years of Primary School from 1945 till today.)
Autori
Marković, Jelena
Izvornik
Narodna umjetnost. Hrvatski časopis za etnologiju i folkloristiku. (0547-2504) 43
(2006), 2;
67-94
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
školski udžbenici; identitet; djetinjstvo
(text books; identity; childhood)
Sažetak
Članak se bavi nastavnim materijalom za prva četiri razreda osnovne škole od 1945. do danas. Autorica isprva prati čitanke koje sadržajno pokrivaju više današnjih nastavnih predmeta, zatim čitanke za nastavu jezika, a od sredine 1960-ih, kada počinju kontinuirano izlaziti, samo udžbenike za nastavni predmet Priroda i društvo. Specifičnost odabrane građe vidi u tome što je riječ o prvim udžbenicima (a u prošlosti i prvim publikacijama) s kojima se djeca susreću i u tome što je riječ o udžbenicima koji predstavljaju mikrokozmos društva u kojem živimo što je naglašeno koncepcijom širenja koncentričnog kruga od privatnog do javnog univerzuma pojedinca raspoređeno u četiri razreda: dom i obitelj, uži zavičaj, širi zavičaj, domovina. Pojednostavljenost udžbeničkih sadržaja, sukladno dječjoj dobi, naglašava njihovu ideološku determiniranost posebno u vrijeme društvenih kriza. Promjenjivost sadržaja posljedica je složenih međuodnosa među ekonomskim, demografskim, kulturnim, tehnološkim i ideološkim strujanjima koja djeluju na svim razinama (obiteljskoj, lokalnoj, regionalnoj, nacionalnoj i globalnoj). Iako udžbeničku produkciji ne možemo promatrati kao odraz realiteta u kojem živimo, ne možemo joj osporiti veliku kako prevratničku, tako i moć održanja društvenih odnosa. Autorica nastoji ukazati na udžbeničku produkciju kao mjesto na kojem se sukreira društveno sjećanje i društveni ''zaborav'' odnosno promatra ih kao dimenziju političke moći te kao mjesto sukreiranja individualnih i kolektivnih identiteta i socijalne konstrukcije djetinjstva i zbilje uopće.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0189004
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Jelena Marković
(autor)