Pregled bibliografske jedinice broj: 268287
Povezanost osobina ličnosti i redoslijeda rođenja
Povezanost osobina ličnosti i redoslijeda rođenja, 2006., diplomski rad, Filozofski fakultet, Zagreb
CROSBI ID: 268287 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost osobina ličnosti i redoslijeda rođenja
(Correlation between personality traits and birth order)
Autori
Maričić, Bosiljka
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, diplomski rad
Fakultet
Filozofski fakultet
Mjesto
Zagreb
Datum
13.07
Godina
2006
Stranica
28
Mentor
Bratko, Denis
Ključne riječi
redoslijed rođenja; osobine ličnosti; samoprocijanjena inteligencija; akademski uspjeh
(birth order; personality traits; self-estimated intelligence; academic achievement)
Sažetak
Redoslijed rođenja, osim za blizance, predstavlja varijablu po kojoj se djeca u obitelji nužno razlikuju. Istraživanje povezanosti redoslijeda rođenja i osobina ličnosti već dugi niz godina predstavlja područje interesa brojnih istraživača. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati postoji li povezanost osobina ličnosti i redoslijeda rođenja. U skladu sa Sullowayevom teorijom (1996) pretpostavili smo da ova povezanost postoji i to u smjeru da su prvorođeni ekstravertiraniji i savjesniji, a kasnije rođeni ugodniji, emocionalno stabilniji i otvoreniji ka iskustvu. Rezultati našeg istraživanja nisu potvrdili ove pretpostavke. Pokazalo se da ne postoji povezanost između redoslijeda rođenja i Ekstraverzije, Savjesnosti, Ugodnosti i Emocionalne stabilnosti. Postoji statistički značajna povezanost između redoslijeda rođenja i Intelekta, ali u smijeru da prvorođeni imaju izraženiji Intelekt. Također smo nastojali utvrditi postoji li povezanost redoslijeda rođenja i samoprocijenjene inteligencije. S obzirom na dosadašnja istraživanja (Zajonc i Mullally, 1997 ; Eckstein, 2000) koja ukazuju na postojanje povezanosti redoslijeda rođenja i inteligencije te u skladu s istraživanjima koja pokazuju da postoji pozitivna povezanost između kvocijenta inteligencije i samoprocjenjene inteligencije (Borkenau i Lieber, 1993 ; Furnham i Rawles, 1995 ; Furnham, Fong i Martin, 1999), generirali smo hipotezu da postoji povezanost redoslijeda rođenja i samoprocjenjene inteligencije i to tako da će prvorođeni postizati više rezultate u samoprocjenjenoj inteligenciji. Nalazi ovog istraživanja nisu dali potvrdu takvim očekivanjima. Pokazalo se da ne postoji statistički značajna povezanost između samoprocijenjene inteligencije i redoslijeda rođenja. Ispitivali smo i povezanost redoslijeda rođenja i akademskog uspjeha. Oslanjajući se na rezultate prethodnih istraživanja (Bohmer i sur. 1993 ; Eckstein, 2000 ; Jefferson i sur. 1998) očekivali smo da će prvorođeni imati bolji prosjek ocjena, no rezultati istraživanja su pokazali da ne postoji povezanost između ove dvije varijable.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA