Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 266952

Produkcija i recepcija novog kazališta u Hrvatskoj


Blažević, Marin
Produkcija i recepcija novog kazališta u Hrvatskoj, 2006., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb


CROSBI ID: 266952 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Produkcija i recepcija novog kazališta u Hrvatskoj
(Production and reception of the new theatre in Croatia)

Autori
Blažević, Marin

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Filozofski fakultet

Mjesto
Zagreb

Datum
08.02

Godina
2006

Stranica
492

Mentor
Akademik Nikola Batušić, prof. emeritus

Ključne riječi
novo kazalište; pojam; paradigma; postulati; produkcija; recepcija; hrvatsko kazalište; Gavella; kazališne družine; festivali; analiza izvedbe
(new theatre; notion; paradigm; postulates; production; reception; Croatian theatre; theatre companies; festivals; performance analysis)

Sažetak
Pojam produkcija u ovoj raspravi koristi se u sklopovima i kontekstima koji primarno ne uključuju financiranje, infrastrukturne uvjete i organizacijske oblike proizvodnje predstava, nego i sâm umjetnički proces pro-izvođenja predstave, ponekad i samu predstavu kao djelo (analogno engleskoj riječi production), produkcijsku teoriju (Féral), uopće čitav skup proizvoda-predstava nekog kazališta, glumišta, neke izvedbeno-predstavljačke vrste ili paradigme (primjerice, produkciju Kugla glumišta ili novokazališnu produkciju), ili produkciju koncepta i diskursa (primjerice, novog kazališta u kazališnoj teoriji, analitici, povijesti, pa tako i u ovoj raspravi). U krajnjem izvodu, dakle, pojam produkcija javlja se i u značenjskom sklopu – produkcija recepcije. Pojam recepcije, pak, ovdje pokriva sve slojeve djelovanja i produljenja izvedbe neke konkretne predstave ili skupa predstava (čak od horizonta očekivanja, preko percepcije i interpretacije do horizonta kritike, analize i teorije izvedbe), pa tako i recepciju neke produkcije – izvedbe, predstave, koncepta, žanra, stilske formacije, teorije – u drugim izvedbama, predstavama, opusima, teorijama, dakle, i u drugim recepcijama. U ovoj raspravi, primjerice, značajna je pažnja posvećena recepciji Gavelline teorijske izvedbe novog kazališta u suvremenoj hrvatskoj kazališnoj teoriji, ali i analitičkoj recepciji nekih suvremenih novokazališnih predstava/izvedbi i opusa pomoću Gavelline produkcijske teorije (i obrnuto). Za razliku od magistarskog rada, u fokusu više nije samo novokazališna produkcija devedesetih, nego se nastoji dati uvid u specifičnosti produkcije i recepcije novog kazališta u hrvatskoj od dvadesetih godina dvadesetog stoljeća do danas. Namjera pritom nije tražiti elemente za historijsku (re)konstrukciju, premda će se kroz tijek rasprave nazirati i obrisi (barem fragmenata) historijske naracije, fikcionalizacije ili radije, da ostanemo na kazališnom terenu – dramatizacije. Umjesto preglednog i akribičnog povijesnog prikaza, nastoji se locirati neuralgične točke produkcije i recepcije novog kazališta u specifičnom, lokalnom kontekstu, ne bi li se, sagledanu iz tog kuta (ili s tog ruba), novokazališnu paradigmu izložilo potencijalu i izazovu novih – "anomalija". Rasprava o produkciji i recepciji novoga kazališta u hrvatskoj provedena je kroz strukturu koncentričnih krugova. Svakim sljedećim (širim) krugom rasprave raslojavane su, razgrađivane, konkretizirane, ponekad aktualizirane, kontekstualno iskušavane te preispitivane teme prethodnoga kruga. Teme prvog i središnjeg kruga su pojam, paradigma i postulati novog kazališta. Najprije, novo kazalište je shvaćeno kao dinamičan, tranzicijski pojam – pojam koji se nalazi u permanentnoj krizi, fazi prelaženja između potencijalnog i aktualnog, konceptualnog i konkretnog i kontekstulanog značenjskog i referencijalnog obuhvata. Potom je iz Kuhnove Strukture znanstvenih revolucija posuđen te, uz neophodne ograde, za potrebe rasprave o novom kazalištu prerađen, pa čak i semantički i pragmatički izokrenut (između ostaloga i klasifikacijski) koncept paradigma, odnosno ovdje anti-paradigma, ne bi li se njegovim poopćujućim kapacitetom obuhvatilo svu raznorodnost, razgranatost, raznodobnost, hibridnost i kontradiktornost, sinkronijsku rastrganost i dijakronijsku protegnutost sklopova, okvirâ, praksi i pojma novo kazalište ; ne bi li ih se, koliko je uopće moguće, odvojilo od relativno konzistentne i koherentne literarno-dramske i mimetsko-realističke izvedbeno-predstavljačke paradigme. Naposljetku je obrazloženo kako se novo kazalište inicijalno formira u otporu prema temeljnim reprezentacijskim mehanizmima (teološka pozornica i realizam) te instituciji dramskog kazališta, a zatim – ne bi li nadalje izazivalo estetičku, kulturnu, socio-političku, hermeneutičku, teorijsku, psiho-fizičku, perceptivnu, uopće reprezentacijsku "krizu" – i u otporu prema normiranim te institucionaliziranim (prethodnim) novokazališnim formama, formacijama, akcijama i organizacijama, postupcima i prijestupima, stilovima, strategijama i fazama, produkcijskim i recepcijskim protokolima. Pojam, paradigma i postulati novog kazališta već od samog početka rasprave (pred)postavljeni su, dakle, kao tranzicijski, fleksibilni pa i paradoksalni teorijski konstrukti, no da bi se prešlo u sljedeće (šire) krugove rasprave te stiglo do onih slojeva analize gdje kompleksnost novokazališne izvedbe više uopće ne trpi poopćavajuće kategorije, klasifikacijske koncepte i analitičke metode, valjalo je nastaviti još odlučnije izmicati temelje, uzdrmavati konstrukcije, rastvarati fikcije, izazivati frakcije, iznalaziti nove, nikada dovoljno krivudave i iskrižane, uvijek potencijalno krive – puteve ka novom teatru. Stoga se, nakon rasprava o problemima dijakronijske i sinkronijske klasifikacije te usporednog pregleda faza novog kazališta (povijesne avangarde i neoavangarda u okviru modernizma te postmodernizam), pojam, anti-paradigmu, postulate te žanrovske i periodizacijske koncepte nižih razina krenulo preispitivati u suvremenom i povijesnom kontekstu hrvatskoga glumišta, specifičnim socio-političkim okolnostima njegova razvoja, u oblicima i politikama programiranja, produciranja, organiziranja, promoviranja, recipiranja (novokazališnih festivala IFSK, Dani mladog teatra, Eurokaz, te družina Coccolemocco, Pozdravi, Kugla glumište i dr.), zatim u teorijskom diskursu (napose gavelološkom), autorskim poetikama (npr. Damira Bartola Indoša, Branka Brezovca, Bobe Jelčića i Nataše Rajković, a posredno i Branka Gavelle), u izvedbama predstava (Veliki meštar sviju hulja, Kamov Smrtopis & Moulin Rouge, Heimspiel, Čovjek.Stolac, Čovjek-Vuk i dr.), u konkretnoj glumačkoj meta-izvedbi (Vilima Matule), te na primjeru samo jednog fenomena, ili radije paradoksa (produkcije-recepcije) izvedbe, njezine živodajne sile i smrtonosnog virusa – tijela.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti



POVEZANOST RADA


Projekti:
0130497

Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb,
Akademija dramske umjetnosti, Zagreb

Profili:

Avatar Url Marin Blažević (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Blažević, Marin
Produkcija i recepcija novog kazališta u Hrvatskoj, 2006., doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb
Blažević, M. (2006) 'Produkcija i recepcija novog kazališta u Hrvatskoj', doktorska disertacija, Filozofski fakultet, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, author = {Bla\v{z}evi\'{c}, Marin}, year = {2006}, pages = {492}, keywords = {novo kazali\v{s}te, pojam, paradigma, postulati, produkcija, recepcija, hrvatsko kazali\v{s}te, Gavella, kazali\v{s}ne dru\v{z}ine, festivali, analiza izvedbe}, title = {Produkcija i recepcija novog kazali\v{s}ta u Hrvatskoj}, keyword = {novo kazali\v{s}te, pojam, paradigma, postulati, produkcija, recepcija, hrvatsko kazali\v{s}te, Gavella, kazali\v{s}ne dru\v{z}ine, festivali, analiza izvedbe}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, author = {Bla\v{z}evi\'{c}, Marin}, year = {2006}, pages = {492}, keywords = {new theatre, notion, paradigm, postulates, production, reception, Croatian theatre, theatre companies, festivals, performance analysis}, title = {Production and reception of the new theatre in Croatia}, keyword = {new theatre, notion, paradigm, postulates, production, reception, Croatian theatre, theatre companies, festivals, performance analysis}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font