Pregled bibliografske jedinice broj: 265768
Zenitističke večernje i dadaističke provokacije kao prvi hrvatski (teorijski) performansi
Zenitističke večernje i dadaističke provokacije kao prvi hrvatski (teorijski) performansi // Četvrti hrvatski slavistički kongres (zbornik sažetaka) / Marko Samardžija (ur.).
Zagreb: Hrvatski slavistički odbor Hrvatskoga filološkog društva, 2006. str. 260-261. (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 265768 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Zenitističke večernje i dadaističke provokacije kao prvi hrvatski (teorijski) performansi
(Zenithist evenings and Dadaist provocations as the first Croatian examples of (theoretical) performance art)
Autori
Marjanić, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
Četvrti hrvatski slavistički kongres (zbornik sažetaka)
/ Marko Samardžija - Zagreb : Hrvatski slavistički odbor Hrvatskoga filološkog društva, 2006, 260-261.
Skup
Četvrti hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum
Čakovec, Hrvatska; Varaždin, Hrvatska, 05.09.2006. - 08.09.2006
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
zenitizam; dadaizam; performans
(Zenithism; Dadaism; performance art)
Sažetak
U okviru postavke Anđelka Hundića (1985.) prema kojoj zenitizam određuje kao prvi kontrakulturni pokret na ovim prostorima, zenitističke večernje i dadaističke provokacije pokušat ćemo promatrati kao prve hrvatske (teorijske) performanse. Zenitističke večernje Marijana Mikca, koje je 1923. godine održavao u Baniji (Sisak, Topusko i Petrinja), interpretiramo prema nedavno objavljenoj prepisci između Marijana Mikca i zenitozofa Ljubomira Micića (za čije je objavljivanje zaslužna Vidosava Golubović), u kojima je, između ostaloga, opisao zenitističke večernje na kojima je posjetitelje upoznavao sa zenitizmom te s vlastitim pjesmama iz zbirke "Efekt na defektu" (1923.) i fragmentima iz tada neobjavljenoga romana "Fenomen majmun" (1925.). Ukratko: predavanja Marijana Mikca, koja je organizirao u svrhu promocije zenitizma (usp. B. Donat, 2004.), mogu se podvesti pod nazivnik zenitistički teorijski performans. Jednako tako u avangardni teorijski performans možemo ubrojiti i "Dadaističku matineju" koja je kao kolektivni nastup pjesničko-likovne skupine ostvarena estetskom provokacijom 20. kolovoza 1922. u osječkom Royal-kinu, a kao prva dadaistička manifestacija u Hrvatskoj, koju je organizirao dadaistički predvodnik Dragan Aleksić (usp. B. Brlenić-Vujić, 2004.). U razmatranje prvih performansa te happeninga u Hrvatskoj okvirno ćemo uvrstiti i dadaističku predstavu "Oni će doći" (naime, u kolaž tekstova uvrstili su istoimeni Marinettijev tekst-sintezu), koju je izvela gimnazijska grupa Traveleri 16. prosinca 1922. pred maturu u gimnastičkoj dvorani I.. realne gimnazije u Zagrebu, a koju je Marijan Susovski (1997.) atribuirao našim prvim "happeningom", pri čemu odrednicu happening postavlja u navodnike. Kako je "happening" završio dovođenjem živog magarca na scenu, što je za profesore bio vrhunac provokacije, izvođačima je savjetovano da školovanje završe negdje drugdje, ili kao što je direktor gimnazije mladim anarhoidnim avangardistima otvoreno savjetovao: "Dečki, najbolje da bežite" (usp. V. Horvat-Pintarić, 1978.).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0189002
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)