Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 263194

Dobar, loš i zao (što djeca kažu o tom)-doživljajni aspekti pojmova kod predškolske djece


Veselinović, Zvjezdana; Jeić, Minja; Sindik, Joško
Dobar, loš i zao (što djeca kažu o tom)-doživljajni aspekti pojmova kod predškolske djece // Ljudski potencijali kroz životni vijek / Jelčić, Jasminka ; Lopižić, Josip ; Lugović, Gina ; Sušanj, Zoran (ur.).
Šibenik: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2006. str. 77-79 (predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)


CROSBI ID: 263194 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Dobar, loš i zao (što djeca kažu o tom)-doživljajni aspekti pojmova kod predškolske djece
(Good, bad and vicious (what children talk about it)- experience aspects of concepts at pre-school children)

Autori
Veselinović, Zvjezdana ; Jeić, Minja ; Sindik, Joško

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, stručni

Izvornik
Ljudski potencijali kroz životni vijek / Jelčić, Jasminka ; Lopižić, Josip ; Lugović, Gina ; Sušanj, Zoran - Šibenik : Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2006, 77-79

Skup
14. godišnja konfencija hrvatskih psihologa

Mjesto i datum
Šibenik, Hrvatska, 25.10.2006. - 28.10.2006

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Nije recenziran

Ključne riječi
dobar; loš; zao; doživljaj; moralni razvoj; predškolsko dijete
(good; bad; vicious; moral development; pre-school child)

Sažetak
Pojmovi dobar, loš i zao, često predstavljaju bitnu osnovicu moralnog razvoja djeteta. Kod djece predškolske dobi, doživljaj ovih pojmova ovisi o karakteristikama kognitivnog i emocionalnog, te socijalnog razvoja djeteta. Međutim, značajnu ulogu u formiranju djetetovog doživljaja ovih pojmova imaju osobe koje dijete odgajaju: roditelji, članovi uže obitelji i rodbine, te odgojitelji u dječjem vrtiću. Osnovni cilj ovog rada je utvrđivanje karakteristika djetetovog doživljaja pojmova dobar, loš i zao», s aspekta karakteristika i ponašanja osoba koje se mogu opisati tim pojmovima, odnosno u odnosu na opis vlastitog ponašanja u skladu s doživljajem tih pojmova. Razmotren je i opis karakteristika vlastitog ponašanja kad se dijete opisuje kao dobro, prema njegovim najbitnijim odgojiteljima. Konačno, razmatraju se i razlike u definicijama pojmova dobar, loš i zao. Ispitano je 52 djece iz DV Maslačak u Zaprešiću, starije vrtićke dobi (5, 5 do 7 godina), koji su redoviti polaznici vrtića (prigodni uzorak). Mjerni instrumenti: upitnik SERGIOLEONE (individualna primjena, usmeno, pitanja otvorenog tipa) Varijable (ukupno 156): 1. spol 2. karakteristike koje ima osoba koju se može opisati pridjevima DOBAR LOŠ ZAO (42 varijable) 3. ponašanja koja pokazuje osoba s karakteristikama DOBAR LOŠ ZAO (45 varijabli) 4. osobe u odnosu na koje djeca pokazuju ponašanja koja se mogu opisati kao DOBAR LOŠ ZAO (26 varijabli) 5. karakteristike ponašanja djeteta u odnosu na majku, oca, odnosno odgojitelja u vrtiću, kad se njegovo ponašanje može opisati pridjevom DOBAR (42 varijable). Metoda obrade podataka: aritmetičke sredine i standardne devijacije, ANOVA, Pearsonove korelacije. Svi pojmovi se općenito više definiraju afirmativno (dakle, ne kroz negaciju), te na temelju aktivnosti. Međutim, pronađene su statistički značajne razlike u doživljaju pojmova dobar, loš i zao. Najveća razlika je redovito pronađena između doživljaja pojmova DOBAR i ZAO, dok je status pojma LOŠ katkad bliskiji DOBAR, a katkad ZAO. U pogledu karakteristika osoba koje djeca doživljavaju kao dobre, loše, ili zle, pojam DOBAR je statistički značajno češće definiran negativno, kroz ponašanja koja dijete ne čini, češće nego kod pojmova LOŠ, ili ZAO (razlika između LOŠ i ZAO je minimalna). U pogledu karakteristika osoba koje djeca doživljavaju kao dobre, loše ili zle, pojam DOBAR se statistički značajno češće definira kroz aktivnost, a pojam ZAO kroz trajnije osobine ličnosti. Prema ponašanju osoba koje djeca doživljavaju kao dobre, loše, ili zle, pojam ZAO je statistički značajno češće definiran negativno, kroz ponašanja koja dijete ne čini, češće nego kod pojmova LOŠ, ili DOBAR. U ovom slučaju, razlika između DOBAR i LOŠ je minimalna i neznačajna. U pogledu karakteristika osoba koje djeca doživljavaju kao dobre, loše, ili zle, pojam DOBAR se statistički značajno češće definira kroz aktivnost, a pojam ZAO kroz trajnije osobine ličnosti. U ovom je slučaju i razlika između DOBAR i LOŠ statistički značajna (LOŠ je trajnija osobina za djecu). Nema značajnih razlika u zastupljenosti opisa ponašanja djeteta prema MAJCI, OCU ili ODGOJITELJU u odnosu na karakteristike koje opisuju pojam DOBAR, bilo prema vrsti definicije osobina (negacija, afirmativna), ili u odnosu na aktivnost/trajnu osobinu. Dijete doživljava da je glavna osobina « ; ; dobrote» ; ; za roditelje poslušnost, a za odgajatelje igra i pospremanje igračaka. Malo je značajnih korelacija osobina vezanih uz spol djeteta, a osobine koje opisuju pojmove dobar, loš i zao su relativno slabo međusobno povezane, što može ukazivati na podatak o lošoj jasnosti tih pojmova za predškolsku djecu. Zaključci: Premda istraživanje ima ograničenja u mogućnosti generalizacije, da se zaključiti sljedeće: postoji značajna razlika u doživljaju pojmova dobar, loš i zao ; kod djece predškolske dobi dječaci i djevojčice podjednako doživljavaju te pojmove ; ovi pojmovi su još nedovoljno jasno definirani kod predškolske djece.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Psihologija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Filozofski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Joško Sindik (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Veselinović, Zvjezdana; Jeić, Minja; Sindik, Joško
Dobar, loš i zao (što djeca kažu o tom)-doživljajni aspekti pojmova kod predškolske djece // Ljudski potencijali kroz životni vijek / Jelčić, Jasminka ; Lopižić, Josip ; Lugović, Gina ; Sušanj, Zoran (ur.).
Šibenik: Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2006. str. 77-79 (predavanje, nije recenziran, sažetak, stručni)
Veselinović, Z., Jeić, M. & Sindik, J. (2006) Dobar, loš i zao (što djeca kažu o tom)-doživljajni aspekti pojmova kod predškolske djece. U: Jelčić, J., Lopižić, J., Lugović, G. & Sušanj, Z. (ur.)Ljudski potencijali kroz životni vijek.
@article{article, author = {Veselinovi\'{c}, Zvjezdana and Jei\'{c}, Minja and Sindik, Jo\v{s}ko}, year = {2006}, pages = {77-79}, keywords = {dobar, lo\v{s}, zao, do\v{z}ivljaj, moralni razvoj, pred\v{s}kolsko dijete}, title = {Dobar, lo\v{s} i zao (\v{s}to djeca ka\v{z}u o tom)-do\v{z}ivljajni aspekti pojmova kod pred\v{s}kolske djece}, keyword = {dobar, lo\v{s}, zao, do\v{z}ivljaj, moralni razvoj, pred\v{s}kolsko dijete}, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {\v{S}ibenik, Hrvatska} }
@article{article, author = {Veselinovi\'{c}, Zvjezdana and Jei\'{c}, Minja and Sindik, Jo\v{s}ko}, year = {2006}, pages = {77-79}, keywords = {good, bad, vicious, moral development, pre-school child}, title = {Good, bad and vicious (what children talk about it)- experience aspects of concepts at pre-school children}, keyword = {good, bad, vicious, moral development, pre-school child}, publisher = {Hrvatsko psiholo\v{s}ko dru\v{s}tvo (HPD)}, publisherplace = {\v{S}ibenik, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font