Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 263092

Sigurnost konstrukcije spremnika na brodovima za prijevoz ukapljenog plina


Rudan; Smiljko
Sigurnost konstrukcije spremnika na brodovima za prijevoz ukapljenog plina, 2006., doktorska disertacija, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb


CROSBI ID: 263092 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Sigurnost konstrukcije spremnika na brodovima za prijevoz ukapljenog plina
(Safety of cargo tanks on Liquefied Gas Carriers)

Autori
Rudan ; Smiljko

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, doktorska disertacija

Fakultet
Fakultet strojarstva i brodogradnje

Mjesto
Zagreb

Datum
25.01

Godina
2006

Stranica
170

Mentor
Senjanović, Ivo

Ključne riječi
brodovi za prijevoz ukapljenog plina; brodska konstrukcija; nezavisni spremnici; dvodijelni spremnici; opterećenje spremnika; nesavršenost izrade; koncentracija naprezanja; teorija tankih ljuski; metoda konačnih elemenata; visokociklički zamor; niskociklič
(liquefied gas carriers; ship structure; independent tanks; bilobe tanks; tank load; misalignment; stress concentration; thin shell theory; finite element method; high-cycle fatigue; low-cycle fatigue; spectral analysis)

Sažetak
Ukapljeni plin jedan je od najvažnijih energenata današnjice. Diljem svijeta transportira se cjevovodima ili ukapljen u spremnicima brodova za prijevoz prirodnog (LNG) ili petrolejskih plinova (LPG). Nezavisni spremnici tipa C, koji ukapljeni plin prevoze pod tlakom i djelomično pothlađen, najčešće su cilindričnog ili dvodijelnog oblika i projektiraju se prema pravilima klasifikacijskih društava. Izostanak iole značajnijeg incidenta u pomorskom prijevozu plina svjedoči o pouzdanosti tih pravila i konstrukcije spremnika. Ipak, relativno jednostavna pravila ne mogu dati detaljan uvid u stvarno ponašanje konstrukcije, niti mogu odgovoriti na specifična praktična pitanja vezana uz osnivanje i gradnju spremnika. Istodobno, spremnici su sve veći i njihova izrada je tehnološki složenija, stalne rute brodova zamjenjuje "čarter" plovidba diljem svijeta, nastoji se osigurati siguran prijevoz plina u djelomično ispunjenima spremnicima ili pod većim tlakom. Sve to ukazuje na potrebu za točnijom analizom i boljim razumijevanjem odziva brodske konstrukcije i spremnika u uvjetima realističnog valnog opterećenja. Istodobno, valja dati odgovore na pitanja iz brodograđevne prakse koja se tiču pouzdanosti konstrukcije spremnika, posebno onih vezanih uz pojavu koncentracije naprezanja u tankim ljuskama, nesavršenosti geometrije uslijed tehnoloških ili drugih ograničenja pri sastavljanju spremnika, te ocjenu ukupne zamorne izdržljivosti posebno opterećenih strukturnih detalja spremnika. U ovom radu prikazane su analitičke i numeričke metode kojima je moguće izravno istražiti i ocijeniti sigurnost konstrukcije spremnika na brodovima za prijevoz ukapljenog plina. Prikazane su osnove teorije tankih rotacijskih ljusaka i približni analitički izrazi za određivanje sila i deformacija u cilindričnoj, konusnoj, sfernoj i torusnoj ljusci. Detaljno je opisana spektralna analiza naprezanja u sva četiri njena koraka: proračun hidrodinamičkog opterećenja, kvazi-statički proračun odziva brodske konstrukcije i određivanje prijenosnih funkcija zareznog naprezanja u vrhu zavara, statistička analiza i dugoročna razdioba naprezanja u funkciji parametara službe broda i izračun visokocikličkog zamornog oštećenja promatranog strukturnog detalja. Opisani postupak detaljno je prikazan kroz primjer u kojem je provedena parametarska spektralna analiza nesavršenog Y-spoja cilindričnih ljuski i uzdužne pregrade dvodijelnog nezavisnog spremnika tipa C na LPG brodu 6500 m3. Različite vrijednosti ekscentriciteta Y-spoja izmjerene su na stvarnom spremniku, gdje uzrokuju pojavu visokih vrijednosti koncentracije naprezanja i prisutnost momenta savijanja u konstrukciji koja se projektira na osnovi membranske teorije. Stoga je provedena analitička i numerička analiza nesavršenog Y-spoja i predložena sanacija tih nesavršenosti. Dalje, prikazani su postojeći postupci određivanja niskocikličkog zamora koji nastaje uslijed punjenja i pražnjenja spremnika, odnosno varijacije tlaka u njima. Proračunom niskocikličke zamorne izdržljivosti Y-spoja za različite vrijednosti ekscentriciteta ilustrirana je primjena metode. Konačno, prikazani su postojeći koncepti određivanja kumulativnog visokocikličkog i niskocikličkog zamora. Vrijednosti koncentracije naprezanja analizirane su analitički i numerički na mjestima spoja cilindrične i torisferične ljuske, te za slučaj nesavršenog spoja limova na čelu spremnika i pojave konusnog spoja malog kuta. Na kraju je istaknut znanstveni doprinos provedenog istraživanja i potvrda rezultata istraživanja kroz praktičnu primjenu rezultata u brodograđevnoj praksi.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Brodogradnja



POVEZANOST RADA


Projekti:
0120001

Ustanove:
Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb

Profili:

Avatar Url Ivo Senjanović (mentor)

Avatar Url Smiljko Rudan (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Rudan; Smiljko
Sigurnost konstrukcije spremnika na brodovima za prijevoz ukapljenog plina, 2006., doktorska disertacija, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb
Rudan & Smiljko (2006) 'Sigurnost konstrukcije spremnika na brodovima za prijevoz ukapljenog plina', doktorska disertacija, Fakultet strojarstva i brodogradnje, Zagreb.
@phdthesis{phdthesis, year = {2006}, pages = {170}, keywords = {brodovi za prijevoz ukapljenog plina, brodska konstrukcija, nezavisni spremnici, dvodijelni spremnici, optere\'{c}enje spremnika, nesavr\v{s}enost izrade, koncentracija naprezanja, teorija tankih ljuski, metoda kona\v{c}nih elemenata, visokocikli\v{c}ki zamor, niskocikli\v{c}}, title = {Sigurnost konstrukcije spremnika na brodovima za prijevoz ukapljenog plina}, keyword = {brodovi za prijevoz ukapljenog plina, brodska konstrukcija, nezavisni spremnici, dvodijelni spremnici, optere\'{c}enje spremnika, nesavr\v{s}enost izrade, koncentracija naprezanja, teorija tankih ljuski, metoda kona\v{c}nih elemenata, visokocikli\v{c}ki zamor, niskocikli\v{c}}, publisherplace = {Zagreb} }
@phdthesis{phdthesis, year = {2006}, pages = {170}, keywords = {liquefied gas carriers, ship structure, independent tanks, bilobe tanks, tank load, misalignment, stress concentration, thin shell theory, finite element method, high-cycle fatigue, low-cycle fatigue, spectral analysis}, title = {Safety of cargo tanks on Liquefied Gas Carriers}, keyword = {liquefied gas carriers, ship structure, independent tanks, bilobe tanks, tank load, misalignment, stress concentration, thin shell theory, finite element method, high-cycle fatigue, low-cycle fatigue, spectral analysis}, publisherplace = {Zagreb} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font