Pregled bibliografske jedinice broj: 255263
O distopiji na primjeru koristi i štete Zakona o zaštiti životinja
O distopiji na primjeru koristi i štete Zakona o zaštiti životinja // 5. Lošinjski dani bioetike : Simpozij Bioetika i nova epoha : Okrugli stol "Ideja i praksa hospicija i palijative skrbi" : knjiga sažetaka / Hrvoje Jurić (ur.).
Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo, 2006. str. 77-79 (pozvano predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 255263 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
O distopiji na primjeru koristi i štete Zakona o zaštiti životinja
(Dystopia on the Example of the Uses and Disadvantages of the Animal Protection Act)
Autori
Marjanić, Suzana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
5. Lošinjski dani bioetike : Simpozij Bioetika i nova epoha : Okrugli stol "Ideja i praksa hospicija i palijative skrbi" : knjiga sažetaka
/ Hrvoje Jurić - Zagreb : Hrvatsko filozofsko društvo, 2006, 77-79
Skup
Lošinjski dani bioetike : Simpozij Bioetika i nova epoha : Okrugli stol "Ideja i praksa hospicija i palijative skrbi" (5 ; 2006)
Mjesto i datum
Mali Lošinj, Hrvatska, 12.-1405.2006
Vrsta sudjelovanja
Pozvano predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
Nacrt prijedloga Zakona o zaštiti životinja (ožujak 2006.); bioetika; specizam
(Draft Proposal of the new Animal Protection Act (March; 2006); bioethics; speciesism)
Sažetak
Na primjeru aktualnoga Nacrta prijedloga Zakona o zaštiti životinja (ožujak 2006.) u tekstu analiziramo distopiju ljudskoga odnosa prema životinjskom, a komentare i reakcije na navedeni Nacrt pratit ćemo preko novinskih članaka i u okviru navedenoga promotrit ćemo etiku medijske reprezentacije životinjskoga. Navedimo primjer "Globusova" članka (28. travnja 2006.), koji je napisan kao komentar članka 17. stavka 1. spomenutoga Nacrta koji propisuje da se životinje "smije zaklati samo ako su prije klanja bile omamljene, osim ako se radi o klanju peradi i kunića u domaćinstvu za vlastite potrebe" te stavka 2. koji propisuje sljedeće: "Iznimno od stavka 1. ovoga članka, životinje se smije zaklati bez prethodnog omamljivanja samo u slučaju prisilnog klanja i pri obrednom klanju." Naime, u spomenutom Globusovu članku, koji apostrofira kako se spomenuta iznimka odnosi na halal i košer, intervjuirani islamski vjerski poglavar u Hrvatskoj fotografiran je u mesnici, a židovski vjerski poglavar s nožem u desnici, čime je ostvaren i vizualni komentar-potvrda navedenom zakonskom propisu. Ujedno, unatoč sve većim bio/etičkim inicijativama za zaštitu životinja, nešto manje, nažalost, i za njihova prava (naime, još uvijek postoji većinski zazor prema zahtjevu za pravima životinja), paradoksalno se javljaju novi oblici iskorištavanja životinja: npr. korištenje životinja kao umjetničkoga predmeta (Kacov transgeni albino ženka-kunić, himera GFP Bunny/Alba) te produkcija umjetnoga života umjetničkim strategijama genetskoga inženjeringa u okviru kojih Oron Catts, Ionat Zurr i Guy Ben-Ary (The Tissue Culture & Art Project) uzgajaju žive vlaknaste mikroorganizme kao žive skulpture (M. Gržinić 2003/2005.). Očito je da je etika odnosa prema životinjama u znaku distopije, etičke (moralne) shizofrenije (usp. Christa Blanke, Gary L. Francione), dakle, čak ne i antiutopije. Naime, distopija je negativna, a antiutopija neutralna ili nulta utopija – bez pozitivnog ili negativnog odnosa prema budućnosti (B. Polić, 1988.).
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Etnologija i antropologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0189002
Ustanove:
Institut za etnologiju i folkloristiku, Zagreb
Profili:
Suzana Marjanic
(autor)