Pregled bibliografske jedinice broj: 252944
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi // XV. Dani psihologije - Sažetci radova / Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjezdan ; Proroković, Ana ; Vulić-Prtorić, Anita (ur.).
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2006. (poster, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 252944 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Povezanost roditeljskih odgojnih postupaka s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi
(The relationship between parental child-rearing practices and children's prosocial and aggressive behaviour)
Autori
Raboteg-Šarić, Zora ; Ilić, Ana
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XV. Dani psihologije - Sažetci radova
/ Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjezdan ; Proroković, Ana ; Vulić-Prtorić, Anita - Zadar : Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru, 2006
Skup
XV. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum
Zadar, Hrvatska, 25.05.2006. - 27.05.2006
Vrsta sudjelovanja
Poster
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
roditeljski odgojni postupci; agresivno ponašanje; prosocijalno ponašanje
(child-rearing practices; aggressive behaviour; prosocial behaviour)
Sažetak
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati jesu li, i na koji način, roditeljskih odgojni postupci povezani s prosocijalnim i agresivnim ponašanjem djece predškolske dobi. Uz to, zanimalo nas je ispitati u kolikoj mjeri se nekim sociodemografskim varijablama, kao što su spol i dob djeteta, obrazovanje i zaposlenost majke te red rođenja djeteta i broj djece u obitelji mogu objasniti dimenzije i stilovi roditeljskih odgojnih postupaka te dječje agresivno i prosocijalno ponašanje. U istraživanju je sudjelovalo 143 djece u dobi od 3 do 6 godina, njihove majke i odgajatelji. Skale za procjenu dimenzija (njegovanje i ograničavanje) i stilova roditeljskih odgojnih postupaka (autoritarnost i autoritativnost) formirane su na temelju odgovora majki na pitanja iz skraćene verzije (Deković i sur., 1991) Upitnika o postupcima u odgoju djece (CRPR - Block, 1965). Odgajatelji su ispunjavali Skalu za procjenu dječjeg agresivnog i prosocijalnog ponašanja (Žužul i Vlahović, 1989). Rezultati pokazuju da su obrazovanije majke autoritativnije i manje autoritarne te manje ograničavaju djecu. Zaposlene majke autoritativnije su od nezaposlenih. Majke su autoritativnije i više njegujuće prema jedincima te manje ograničavaju i više njeguju prvorođenu djecu od kasnije rođene. Dječaci su skloniji agresivnom ponašanju od djevojčica, a nisu utvrđene spolne razlike u dječjem prosocijalnom ponašanju. Jedinci i djeca koja imaju braću i sestre ne razlikuju se značajno u agresivnom i prosocijalnom ponašanju. Regresijom kriterija agresivnog ponašanja na skup prediktora koji uključuje sociodemografske varijable te dimenzije i stilove roditeljstva pokazalo se da su značajni prediktori dječjeg agresivnog ponašanja autoritativnost majke i obrazovanje majke te spol djeteta. Djeca majki s višim obrazovanjem, djevojčice te djeca autoritativnih majki manje su agresivna. Prosocijalno ponašanje u najvećoj mjeri određuju majčin stil odgoja i dob djece pri čemu se češće prosocijalno ponašaju starija djeca i djeca autoritativnih majki.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0194102
Ustanove:
Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Profili:
Zora Raboteg-Šarić
(autor)