Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 251167

Prikazanja danas


Nikčević, Sanja
Prikazanja danas // Krležini dani u Osijeku 1993. Krleža i naše doba / Hećimović, Branko (ur.).
Osijek : Zagreb: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 1995. str. 56-73 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)


CROSBI ID: 251167 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Prikazanja danas
(Religious Theatre)

Autori
Nikčević, Sanja

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u zbornicima skupova, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni

Izvornik
Krležini dani u Osijeku 1993. Krleža i naše doba / Hećimović, Branko - Osijek : Zagreb : Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 1995, 56-73

Skup
Krležini dani u Osijeku 1993. Krleža i naše doba

Mjesto i datum
Osijek, Hrvatska, 07.12.1993. - 10.12.1993

Vrsta sudjelovanja
Predavanje

Vrsta recenzije
Domaća recenzija

Ključne riječi
hrvatska drama i kazalište; religiozna drama
(Croatian drama and theatre; religious drama)

Sažetak
Članak analizira fenomen hrvatskog kazališta – igranje prikazanja, dakle religioznog kazališta srednjeg vijeka na kraju dvadesetog stoljeća (od 1990 do 1994. godine postavljeno je čak 16 što starih tekstova, što obrada, a napisana su i tri nova prikazanja (Stepinac - glas u pustinji Ivana Bakmaza, Sv. Roko na brdu Milana Grgića i Krađa Marijina kipa Hrvoslava Bana). Da bi prikazanja jednoj zajednici nešto značila moraju biti ispunjena tri uvjeta: vlast crkve (koja prihvaća spominjanje svetih tema u profanom obliku kazališta jer je angažirano), vjera kao temelj poimanja svijeta/ vjera kao identifikacija zajednice (potvrđuje "istinitost" prikazivanja na sceni) i ugroženost zajednice (u kojoj su rituali obnove snage važniji od logike u njima, a svijet se doživljava u crno-bijeloj vizuri). To su osnovne konstante srednjeg vijeka, ali su se, na jedan paradoksalan način, ponovile i u Hrvatskoj početkom devedesetih. Ne samo da je uspostavljena vlast Crkve (koja se aktivno uključila u život na svim razinama od političke do školske), nego je, uslijed regionalnih razlika Hrvata a ponekad i sličnosti s neprijateljima u Domovinskom ratu, vjera ostala jedina identifikacija Hrvata. Zbog potpune alogičnosti ratne situacije u kojoj se Hrvatska zatekla, dotadašnji racionalni tumači svijeta nisu više funkcionirali pa je vjera ostala posljednje utočište u tumačenju svijeta (Bog mora imati neku namjeru s ovim što se događa). Ukratko, prikazanja su očito afirmativno političko kazalište napisano iz potrebe širenja određene ideologije ali mogu funkcionirati u nekom vremenu samo ako je i njihova ritualna strana zadovoljena, ako su zajedničko prisjećanje na trenutak koji zajednici vraća snagu.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filologija

Napomena
Članak je kasnije je objavljen u časopisu Rival (Rijeka 1995), a proširena i prepravljena verzija u knjizi "Muka kao nepresušno nadahnuće", Zagreb, 1998.



POVEZANOST RADA


Profili:

Avatar Url Sanja Nikčević (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Nikčević, Sanja
Prikazanja danas // Krležini dani u Osijeku 1993. Krleža i naše doba / Hećimović, Branko (ur.).
Osijek : Zagreb: Zavod za povijest hrvatske književnosti, kazališta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazališta ; Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, 1995. str. 56-73 (predavanje, domaća recenzija, cjeloviti rad (in extenso), znanstveni)
Nikčević, S. (1995) Prikazanja danas. U: Hećimović, B. (ur.)Krležini dani u Osijeku 1993. Krleža i naše doba.
@article{article, author = {Nik\v{c}evi\'{c}, Sanja}, editor = {He\'{c}imovi\'{c}, B.}, year = {1995}, pages = {56-73}, keywords = {hrvatska drama i kazali\v{s}te, religiozna drama}, title = {Prikazanja danas}, keyword = {hrvatska drama i kazali\v{s}te, religiozna drama}, publisher = {Zavod za povijest hrvatske knji\v{z}evnosti, kazali\v{s}ta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazali\v{s}ta ; Hrvatsko narodno kazali\v{s}te u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }
@article{article, author = {Nik\v{c}evi\'{c}, Sanja}, editor = {He\'{c}imovi\'{c}, B.}, year = {1995}, pages = {56-73}, keywords = {Croatian drama and theatre, religious drama}, title = {Religious Theatre}, keyword = {Croatian drama and theatre, religious drama}, publisher = {Zavod za povijest hrvatske knji\v{z}evnosti, kazali\v{s}ta i glazbe HAZU, Odsjek za povijest hrvatskog kazali\v{s}ta ; Hrvatsko narodno kazali\v{s}te u Osijeku ; Filozofski fakultet Sveu\v{c}ili\v{s}ta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku}, publisherplace = {Osijek, Hrvatska} }




Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font