Pregled bibliografske jedinice broj: 250655
Primjena računalnih simulacija u rješavanju tokova gradskog prometa
Primjena računalnih simulacija u rješavanju tokova gradskog prometa, 2006., magistarski rad, Fakultet prometnih znanosti, Zagreb
CROSBI ID: 250655 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Primjena računalnih simulacija u rješavanju tokova gradskog prometa
(Application of computer simulations in solving city traffic flows)
Autori
Županović, Dino
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Fakultet prometnih znanosti
Mjesto
Zagreb
Datum
10.04
Godina
2006
Stranica
156
Mentor
Husein, Pašagić
Ključne riječi
Računalna simulacija; prometni tok; gradski promet
(Computer simulation; traffic flow; city traffic)
Sažetak
Svakodnevni porast prometa u urbanim sredinama, a naročito gradovima, pred prometne stručnjake postavlja vrlo složen zadatak pronalaženja optimalnog rješenja regulacije prometnih tokova. S obzirom da su gradovi, a naročito uže gradske jezgre, područja sa već definiranim prostornim uređenjem i zadanim elementima infrastrukture kao što su to prometnice, ne postoji jednostavna mogućnost proširivanja prometne infrastrukture, već se rješenja trebaju tražiti primjenom novih metoda, odnosno primjenom računalnih simulacija. Stečena iskustva pokazuju kako je primjena računalnih simulacija u rješavanju prometne problematike na području Republike Hrvatske nedostatna, odnosno da se primjenjuje u vrlo malom broju slučajeva. Snaga računalnih simulacija prvenstveno se odražava u mogućnosti pronalaženja optimalne regulacije prometnih tokova na temelju računalnog modela izrađenog prema stvarnoj situaciji. Dobiveni računalni model, znatno je lakše mijenjati i ispitivati na različita moguća rješenja. Računalne simulacije pružaju mogućnost ispitivanja pojedinog križanja, ali i uže i šire mreže prometnica, uz simulaciju ponašanja svih dostupnih tehničkih rješenja za automatizirano upravljanje prometom, npr. prometne signalizacije (vertikalne i horizontalne), detektorima prolaska vozila i/ili najave pješaka. Razvojem računala i njihovih mogućnosti obrade podataka, stvoreni su preduvjeti za širu primjenu računalnih simulacija. Važno je međutim naglasiti kako se prilikom izrade računalnih simulacijskih modela treba posebno brinuti o validaciji i verifikaciji, kako podataka tako i samoga modela. Bez obzira radi li se o simuliranju već postojeće ili projektiranju nove prometne infrastrukture, bitno je izvršiti sva potrebna mjerenja postojećeg stanja, te predviđanja budućeg opterećenja, kao podloge za izradu modela, jer u suprotnom dobiveno rješenje ne može biti relevantno. Iz navedenog se može zaključiti kako se pravilnom primjenom računalnih simulacija omogućava ne samo ušteda vremena i materijalnih sredstava, već se omogućava i ispitivanje i pronalaženje uistinu optimalnih rješenja do koji nije moguće doći klasičnim metodama projektiranja prometne infrastrukture (analitički). Kako bi se potkrijepile iznesene činjenice, u ovome znanstvenom magistarskom radu prikazano je korištenje simulacijskog alata SimTraffic kao osnovnog sredstva za pronalaženje optimalne regulacije prometnih tokova na području Trga žrtava fašizma u gradu Zagrebu. Kao primjer mogućih rješenja ponuđene su četiri kombinacije semaforizacije križanja Trga žrtava fašizma i ulice kralja Zvonimira, te dopuštanje dvosmjernog prometa ulicom kneza Višeslava. Kako bi model bio autentičan, simulacije su vršene na temelju brojanja prometa u jutarnjim i popodnevnim vršnim satima tijekom čitavoga tjedna. Dobiveni rezultati upozoravaju na potrebu detaljnog planiranja i pripreme izrade modela, ali i izuzetnu snagu i lakoću pronalaženja optimalnog rješenja regulacije tokova gradskog prometa.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Tehnologija prometa i transport