Pregled bibliografske jedinice broj: 248674
Izvršne funkcije i rani kognitivni razvoj kod djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga
Izvršne funkcije i rani kognitivni razvoj kod djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga // XVII. dani Ramira i Zorana Bujasa : knjiga sažetaka = 17th Ramiro and Zoran Bujas’ Days : abstracts / Kamenov, Željka ; Jelić, Margareta ; Jokić Begić, Nataša (ur.).
Zagreb: Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2005. str. 92-92 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 248674 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Izvršne funkcije i rani kognitivni razvoj kod djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga
(Executive functions and early cognitive development in children with pre/perinatal brain lesions)
Autori
Šimleša, Sanja ; Ivšac, Jasmina ; Brozović, Blaženka ; Ljubešić, Marta
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XVII. dani Ramira i Zorana Bujasa : knjiga sažetaka = 17th Ramiro and Zoran Bujas’ Days : abstracts
/ Kamenov, Željka ; Jelić, Margareta ; Jokić Begić, Nataša - Zagreb : Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo (HPD), 2005, 92-92
ISBN
953-175-241-9
Skup
Dani Ramira i Zorana Bujasa (17 ; 2005)
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.12.2005. - 17.12.2005
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
izvršne funkcije; kognitivni razvoj; djeca s pre/perinatalnim oštećenjem mozga
(executive functions; cognitive development; children with pre/perinatal brain lesions)
Sažetak
Premda različiti autori različito definiraju pojam izvršnih funkcija, svi se slažu da su to vještine potrebne za svrhovitu, cilju usmjerenu aktivnost. Procesi koji su obuhvaćeni tim nazivom su sposobnost planiranja, anticipacije cilja, zadržavanja cilja u aktivnoj memoriji, započinjanje aktivnosti, nadgledanje aktivnosti, inhibicija odgovora… Jedan od zadataka koji je moguće primijeniti još u ranom razvoju, odnosno u trenutku kada dijete počinje shvaćati pojam stalnosti predmeta (od osmoga mjeseca života), a koji se u novije vrijeme smješta u kontekst izvršnih funkcija, je A-ne-B zadatak. Kao rezultat višegodišnje primjene A-ne-B zadatka na djeci urednoga razvoja, ali i na djeci s pre/perinatalnim čimbenicima rizika, uočeno je da djeca s perinatalnim čimbenicima rizika kasnije počinju sudjelovati u primjeni A-ne-B zadatka, odnosno postižu niže rezultate od svojih vršnjaka. Kod iste skupine djece utvrđeno je kašnjenje kako u kognitivnom, tako i u komunikaciji, te u jezičnome razvoju. Skupina djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga (n=9), te skupina djece bez neurorazvojnih čimbenika rizika (n=10), u dobi od 12 mjeseci, je ispitana kroz parametre kognitivnoga (Bayley ljestvice dječjeg razvoja), komunikacijskoga (združena pažnja) i jezičnoga razvoja (Komunikacijske razvojne ljestvice), te je ispitan segment izvršnih funkcija (radna memorija) u obliku A-ne-B zadatka. Također se pokušalo utvrditi ima li A – ne B zadatak važnu ulogu u određenju kvalitete i tempa kognitivnog i jezičnoga razvoja. Rezultati pokazuju da se skupina djece s pre/perinatalnim oštećenjem mozga statistički značajno razlikuje od djece urednog razvoja i to po kognitivnim, ranim jezičnim parametrima, te po segmentu izvršnih funkcija (radne memorije) i združene pažnje. Također se primjećuje da su rezultati jako heterogeni, te da rezultat pojedinog djeteta na A-ne-B zadatku nije nužno usklađen s kognitivnim i jezičnim parametrima.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Demografija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0013001
Ustanove:
Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Zagreb
Profili:
Jasmina Ivšac Pavliša
(autor)
Marta Ljubešić
(autor)
Blaženka Brozović
(autor)
Sanja Šimleša
(autor)