Pregled bibliografske jedinice broj: 24056
Dinamika dizelskog električnog agregata u otočnom radu
Dinamika dizelskog električnog agregata u otočnom radu, 1998., magistarski rad, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb, Zagreb
CROSBI ID: 24056 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Dinamika dizelskog električnog agregata u otočnom radu
(Dynamics of Diesel Electrical Aggregate operating in Isolated Electric Power System)
Autori
Erceg, Romina
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Ocjenski radovi, magistarski rad
Fakultet
Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb
Mjesto
Zagreb
Datum
25.06
Godina
1998
Stranica
147
Mentor
Tešnjak, Sejid
Ključne riječi
dizel elektricni agregat; sinkroni generator; regulacija napona; nezavisna uzbuda; autonomni elektroenergetski sustav
(Diesel Electrical Aggregate; Synchronous Generator; Voltage Control; Excitation; Isolated Electric Power System)
Sažetak
Dizelski elektricni agregati danas se obicno upotrebljavaju u autonomnim
elektroenergetskim sustavima. Za takove sustave karakteristicno je da je snaga instaliranih
trošila priblizno jednaka snazi agregata. Pri ukljucenju trošila vece snage na takav sustav
dolazi do znatnih dinamickih promjena napona i frekvencije. Za normalan rad trošila potrebno
je ograniciti promjenu napona i frekvencije po amplitudi i po vremenu trajanja. Podrobno
poznavanje prilika u prijelaznim stanjima pri naglim opterecenjima-rasterecenjima elektricnog
agregata omogucava pravilan izbor agregata s obzirom na zahtijevanu kvalitetu napona
napajanja trošila.
Dizel motor sa sustavom regulacije brzine, kao i nezavisno uzbudeni sinkroni
beskontaktni generator sa sustavom regulacije napona, je slozeni nelinearni višeparametarski
sustav. Za svaki dio agregata (dizel motor, sinkroni generator, beskontaktni uzbudnik, regulator
napona i regulator struje uzbude uzbudnika) nacinjen je matematicki model, a zatim su spojeni
u jedinstveni model agregata.
Dizel motor je opisan pojednostavljenim modelom drugog reda. Zanemareno je
djelovanje turbokompresora, usisnog i ispušnog kolektora.
Sinkroni generator je opisan u dq koordinatnom sustavu sa zasicenjem u d osi, a
beskontaktni sinkroni uzbudnik s rotirajucim diodnim ispravljacem s kvazistacionarnim
modelom.
U sustavu regulacije napona generatora, regulator napona ima PID karakteristiku, a
regulator struje uzbude uzbudnika P karakteristiku.
Trošilo (trofazno simetricno) je modelirano transformacijom abc koordinatnog
sustava u dq koordinatni sustav, a za asinkroni motor uporabljen je razvijeni model zasicenja u
d osi.
Posebno su analizirane mogucnosti zaleta asinkronog elektromotornog pogona
direktnim ukljucenjem asinkronog motora na agregat nominalnog napona i frekvencije. Osim
toga, razmatran je zalet asinkronog elektromotornog pogona usporenom promjenom napona
napajanja motora uz konstantnu frekvenciju napajanja, kao i zalet asinkronog elektromotornog
pogona istovremenom promjenom napona i frekvencije napajanja motora.
Na temelju tih matematickih modela dijelova agregata nacinjen je simulacijski model
agregata programskim paketom "Matrixx SystemBuild".
Simulacijom dobiveni rezultati, za slucaj udarnog nominalnog opterecenja i
rasterecenja generatora, te za razlicite nacine zaleta asinkronog elektromotornog pogona,
usporedeni su sa snimljenim odzivima na laboratorijskoj maketi. Simulacijski odzivi se dobro
podudaraju sa snimljenim odzivima.
Zasnovani model je prikladan za izbor strukture regulatora napona, te optimiranje
parametara agregata s obzirom na zahtijevane karakteristike napajanja trošila.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Elektrotehnika