Pretražite po imenu i prezimenu autora, mentora, urednika, prevoditelja

Napredna pretraga

Pregled bibliografske jedinice broj: 239778

Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju


Polić, Milan
Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju // Filozofska istraživanja, 25 (2005), 2 (97); 373-387 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)


CROSBI ID: 239778 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca

Naslov
Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju
(Value and knowledge in contemporary education)

Autori
Polić, Milan

Izvornik
Filozofska istraživanja (0351-4706) 25 (2005), 2 (97); 373-387

Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni

Ključne riječi
manipulacija; obrazovanje; odgoj; sloboda; spoznaja; stvaralaštvo; vrijednost; znanje
(education; freedom; cognitio; creativity; value; knowledge)

Sažetak
Vrijednosti i znanja oduvijek se uzajamno prožimaju i određuju ma koliko se to ignoriralo ili čak pokušavalo prikriti. Vrijednosna neutralnost znanja jednako je privid kao i spoznajna neutralnost vrijednosti i u tom prividu odvojenosti znanja i vrijednosti koji omogućava njihovu apsolutizaciju već tisućama godina volja za vlast nalazi najčvršći oslonac za manipulaciju duhovno rascijepljenim i (samo)otuđenim ljudima. Iako zanimanje filozofije za odgoj postoji skoro od samog njezinog početka, razlika između odgoja i manipulacije ne samo da nije ozbiljnije uočena do početka 20. stoljeća, nego se čak štoviše odgoj svodilo na manipulaciju i izjednačavalo s njome. U pravilu na odgoj se gledalo kao na sredstvo ostvarenja ovog ili onog &raquo ; ; višeg cilja&laquo ; ; što su ga teoretičari odgoja određivali prema vlastitim ideološkim opredjeljenjima. Neovisno međutim o međusobnim ideološkim razlikama, pedagozi su djeci više manje autoritarno i odvojeno posredovali vrijednosti i znanja kroz &raquo ; ; moralni odgoj&laquo ; ; , s jedne, i &raquo ; ; obrazovanje&laquo ; ; , s druge strane, podržavajući time već stvoreni privid da obrazovanost ljude ne čini boljima kao i da je moguće odgojiti ljude dobre iako neuke. Takav je &raquo ; ; odgojni&laquo ; ; pristup podržavao autoritarne i tradicionalističke odnose kojima je i sam bio uvjetovan. Tek s uspostavom građanskog društva i filozofijom samosvijesti otvaraju se mogućnosti promišljanja odgoja kroz pojmove čovjekove autonomije i osobnosti, te razlikovanje odgoja od manipulacije. A sve veća potreba društva za kreativnim pojedincima posvuda, posebno u privredi, postavlja pred filozofiju zadatak promišljanja odnosa odgoja i stvaralaštva. Kao rezultat toga javlja se i svijest o tome da su vrijednosna i spoznajna sastavnica odgoja nerazdvojne i da se međusobno prožimaju, te da je samo poštujući vrijednosno-spoznajno jedinstvo odgoja moguće poticati i podupirati razvitak odgajanikove osobnosti, a to upravo znači posebnosti, autonomije, slobode i kreativnosti.

Izvorni jezik
Hrvatski

Znanstvena područja
Filozofija



POVEZANOST RADA


Ustanove:
Učiteljski fakultet, Zagreb

Profili:

Avatar Url Milan Polić (autor)


Citiraj ovu publikaciju:

Polić, Milan
Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju // Filozofska istraživanja, 25 (2005), 2 (97); 373-387 (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
Polić, M. (2005) Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju. Filozofska istraživanja, 25 (2 (97)), 373-387.
@article{article, author = {Poli\'{c}, Milan}, year = {2005}, pages = {373-387}, keywords = {manipulacija, obrazovanje, odgoj, sloboda, spoznaja, stvarala\v{s}tvo, vrijednost, znanje}, journal = {Filozofska istra\v{z}ivanja}, volume = {25}, number = {2 (97)}, issn = {0351-4706}, title = {Vrijednosno i spoznajno u suvremenom odgoju}, keyword = {manipulacija, obrazovanje, odgoj, sloboda, spoznaja, stvarala\v{s}tvo, vrijednost, znanje} }
@article{article, author = {Poli\'{c}, Milan}, year = {2005}, pages = {373-387}, keywords = {education, freedom, cognitio, creativity, value, knowledge}, journal = {Filozofska istra\v{z}ivanja}, volume = {25}, number = {2 (97)}, issn = {0351-4706}, title = {Value and knowledge in contemporary education}, keyword = {education, freedom, cognitio, creativity, value, knowledge} }

Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::


  • The philosopher's Index
  • Repertoire bibliographique de la philosophie





Contrast
Increase Font
Decrease Font
Dyslexic Font