Pregled bibliografske jedinice broj: 237217
Jutarnjost-večernjost i karakteristike spavanja adolescenata u dvosmjenskom sustavu nastave
Jutarnjost-večernjost i karakteristike spavanja adolescenata u dvosmjenskom sustavu nastave // XVII. dani Ramira i Zorana Bujasa. Knjiga sažetaka / Kamenov, Željka ; Jelić Margareta ; Jokić Begić, Nataša (ur.).
Zagreb: Školska knjiga, 2005. str. 62-62 (predavanje, domaća recenzija, sažetak, znanstveni)
CROSBI ID: 237217 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Jutarnjost-večernjost i karakteristike spavanja adolescenata u dvosmjenskom sustavu nastave
(Morningness-Eveningness and Sleep Patterns of Adolescents Attending School in Two Shifts)
Autori
Košćec, Adrijana ; Radošević-Vidaček, Biserka ; Bakotić, Marija
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Sažeci sa skupova, sažetak, znanstveni
Izvornik
XVII. dani Ramira i Zorana Bujasa. Knjiga sažetaka
/ Kamenov, Željka ; Jelić Margareta ; Jokić Begić, Nataša - Zagreb : Školska knjiga, 2005, 62-62
Skup
XVII. dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum
Zagreb, Hrvatska, 15.12.2005. - 17.12.2005
Vrsta sudjelovanja
Predavanje
Vrsta recenzije
Domaća recenzija
Ključne riječi
adolescenti; spavanje; jutarnjost-večernjost; dvosmjenski sustav
(adolescents; sleep; morningness-eveningness; two-shift system)
Sažetak
Ispitivanja diljem svijeta pokazala su da mnogi adolescenti koji pohađaju nastavu ujutro spavaju prekratko. Prekratko je spavanje s jedne strane posljedica zahtjeva za ranim buđenjem zbog početka nastave. S druge strane, ono je posljedica izraženije večernjosti u razdoblju adolescencije, vidljive i u preferiranju kasnijeg odlaženja na spavanje. U ovom radu ispitali smo odnos između jutarnjosti-večernjosti i karakteristika spavanja kod adolescenata od kojih se rano buđenje zahtijeva samo u dijelu školskih dana, jer nastavu pohađaju jedan tjedan ujutro, a drugi poslijepodne. U ispitivanju su sudjelovala 2287 učenika oba spola, dobi od 11 do 18 godina, iz 24 osnovnih i srednjih škola u Zagrebu. Učenici su ispunili hrvatsku verziju Školskog upitnika o spavanju zajedno sa Skalom jutarnjosti-večernjosti za djecu (School Sleep Habits Survey, Wolfson i Carskadon, 1998). Usporedba karakteristika spavanja između skupina adolescenta s jutarnjim (J), neutralnim (N) i večernjim (V) preferencijama pokazala je da večernji "tipovi" najkasnije odlaze u krevet i najkasnije se bude i u jutarnjoj i u poslijepodnevnoj smjeni i vikendom. Večernji "tipovi" spavaju najkraće od svih grupa u jutarnjoj smjeni (MV=440 min, S.E.=3 min ; MN=463 min, S.E.=2 min ; MJ=482 min, S.E.=3 min ; F(2/2083)= 58.62, p<0.01), a najdulje vikendom (MV=580 min, S.E.=5 min ; MN=570, S.E.=3 min ; MJ=549 min, S.E.=4 min ; F(2/2031)=14.84, p<0.01). Skupine učenika s jutarnjim, neutralnim i večernjim preferencijama nisu se razlikovale u trajanju spavanja u poslijepodnevnoj smjeni. Što se tiče regularnosti spavanja, večernji su "tipovi" najviše od svih skupina pomicali vrijeme odlaska na spavanje i produljivali spavanje u poslijepodnevnoj smjeni i vikendom. Dobiveni rezultati upućuju na to da su u dvosmjenskom sustavu nastave večernje preferencije povezane s većom nepravilnosti rasporeda spavanja te s kraćim spavanjem adolescenata u jutarnjoj smjeni.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Psihologija
POVEZANOST RADA
Projekti:
0022007
Ustanove:
Institut za medicinska istraživanja i medicinu rada, Zagreb