Pregled bibliografske jedinice broj: 237198
Nekoliko priloga gotičkom zlatarstvu vinodolskoga kraja
Nekoliko priloga gotičkom zlatarstvu vinodolskoga kraja // Radovi Instituta za povijest umjetnosti, 29 (2005), 29; 17-28. (podatak o recenziji nije dostupan, članak, znanstveni)
CROSBI ID: 237198 Za ispravke kontaktirajte CROSBI podršku putem web obrasca
Naslov
Nekoliko priloga gotičkom zlatarstvu vinodolskoga kraja
(Some remarks on Gothic Goldwork from the region of Novi Vinodolski)
Autori
Kovačević, Marijana
Izvornik
Radovi Instituta za povijest umjetnosti (0350-3437) 29
(2005), 29;
17-28.
Vrsta, podvrsta i kategorija rada
Radovi u časopisima, članak, znanstveni
Ključne riječi
ophodno raspelo; glave-relikvijari; gotičko zlatarstvo; 14. stoljeće; Bakar; Novi Vinodolski; Hreljin
(processional cricifix; head-shaped reliquaries; Gothic goldwork; 14th Century; Bakar; Novi Vinodolski; Hreljin)
Sažetak
Dosad nepoznato srebrno, pozlaćeno ophodno raspelo, koje se čuva u župnom uredu u Bakru, uspoređuje se s nizom srodnih raspela u Sjevernoj Italiji, Senju i na zadarskom području. U prvom redu, zbog identične matrice po kojoj je iskucana figura Bogorodice Platytere na reversu križa, ali i zbog srodnog Kristovog korpusa, te većine medaljona na krajevima hasti, ovo raspelo autorica dovodi u vezu s radionicom u kojoj je nastao križ iz tršćanskog samostana sv. Ciprijana. Na vezu sa sjevernotalijanskim zlatarstvom 14. stoljeća upućuje i iskucavanje florealnog ornamenta na cijeloj površini hasti križa, slično kao na takozvanom križu Alde Giuliani u tršćanskoj katedrali. Matrice po kojima su iskucani tugujući Ivan i Marija, te tetramorfi, također povezuju ovaj križ s cijelim nizom umjetnina na zadarskom i sjevernotalijanskom području, te s ophodnim raspelom iz Senja. Grupu vrijednih gotičkih relikvijara u obliku glave, danas u sakralnoj zbirci u crkvi sv. Trojice u Novom Vinodolskom, autorica uspoređuje sa srodnim umjetninama u Zadru i na Krku. Ujedno upozorava i na srebrnu bistu - relikvijar sv. Ursule iz riječke župne crkve Uznesenja Marijina, otuđenu tijekom Drugog svjetskog rata, danas na nepoznatom mjestu u Italiji, koja morfološki odaje istu ruku koja je načinila bistu – relikvijar svetice u Hreljinu. Također, na temelju fizičkih pokazatelja i fotografske dokumentacije, predlaže se reinterpretacija ikonografije srebrne glave – relikvijara svetice s niskom krunom iz Novog Vinodolskog, kao i rečenog hreljinskog relikvijara.
Izvorni jezik
Hrvatski
Znanstvena područja
Znanost o umjetnosti
Citiraj ovu publikaciju:
Uključenost u ostale bibliografske baze podataka::
- BHA Bibliography of the History of Art